Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Fakturering mot kund i Italien

Inlägg 1 av 5

2005-02-14, kl 19:21

username

Daniel
Kvist

Fakturering mot kund i Italien

Jag hoppas det är någon här som har erfarenhet utav att fakturera kunder inom EU främst italien. som kan ge mig lite tips.

Jag har utfört en tjänst mot en kund i Italien,
Den totala summan som vi kommit överens om är låt oss säga 2000 euro, ska jag då behandla det som ett vanlig svensk faktura, och dra av momsen och sedan betala in. Eller blir det en annan moms sats och tillkommer andra avgifter som måste redovisas?

mvh
daniel kvist

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-02-14, kl 22:24

foretagande

foretagande

Om det hade varit en vara du sålt så är reglerna enkla. Du tar reda på köparens VAT-nummer och skriver det på fakturan, då behöver du inte lägga på moms på den. Istället ska du göra en kvartalsredovisning här och ange till vem du sålt och vilket belopp, det är därför det är så viktigt att ha RÄTT Vat-nummer annars kan man inte fylla i kvartalsredovisningen rätt. Eftersom du inte fått någon moms är det alltså inga pengar att betala, bara värden att redovisa. Men nu är det en tjänst du säljer och då blir det annorlunda. Det beror på vilken typ av tjänst, var den är omsatt om köparen är företag mm, så det går inte att svara på hur du ska hantera momsen utan mera uppgifter.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-02-19, kl 12:38

username

Daniel
Kvist

tack försvaret karin,
i korta svängar så är det en logotyp/grafiskt element för ett klädesmärke i italien som jag designat.

summan rör sig om lilla 200 euro och företaget har ett registrerat vat nummer.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2005-02-28, kl 13:34

username

Fredrik
Stigsson

Hej!
Den tjänst som du utför till den Italienska kunden klassificeras som en Intellektuell tjänst och den anses vara omsatt utomlands eftersom kunden dessutom är näringsidkare. Du skall därför inte lägga på svensk moms på fakturan och du behöver inte heller redovisa momsen i Sverige. Det är den Italienska köparen som skall redovisa momsen i sitt hemland.

Mvh// www.jfsbokforing.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-03-02, kl 18:28

username

Daniel
Kvist

tack så mycket för svaret!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat