Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföra inköp före firmastart

Inlägg 1 av 8

2005-02-08, kl 20:59

Carpman

Carpman

Bokföra inköp före firmastart

Jag har en nystartad enskild firma som jag köpt bl.a. dator och visitkort till innan själva firman startades.

Hur bokför jag nu dessa kostnader?

Det rör sig alltså om kostnader som inträffade innan räkenskapsåret började för min del.

Undrar även om någon snäll person kan ge mig lite vägledning i hur jag på bästa sätt använder SPCS Bokföring. Hur lägger jag in verifikationer?

Ett exempel:
Jag köper en telefon för 100 kr + moms. Hur lägger jag in denna händelse i SPCS? Dvs. hur/vilka konton använder jag då en registreringen kräver att debet och kredit är lika stora?

Tacksam för all hjälp.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2005-02-08, kl 22:32

username

Åsa
Sundeman

Hej,

Det är jätte vanligt att man har en hel del utgifter innan verksamheten startat.

Du får dra av/kostnadsföra dessa utgifter i bokföringen under förutsättning att de uppstått senast året innan verksamheten startade. Du får däremot inte lyfta någon moms. Har du tillexempel köpt ett dataprogram för 1000 kronor + moms inför företagsstarten så kostnadsför du hela beloppet 1250 kronor under 5420 "Dataprogram". Du bokför med andra ord ingen ingående moms!

Nu till din fråga om hur du bokför ditt inköp av telefon. Då telefonen kostar mindre än 5000 kronor räknas denna som en förbrukningsinventarie.

Bokför enligt följande (i mitt exempel tog du pengarna från pg):

Postgiro, konto 1920, Kredit 125
Förbrukningsinventarie, konto 5410, Debet 100
Ingående moms, konto 2641, Debet 25

Som du ser har du nu 125 kronor på såväl debet som kreditsidan.

Hälsningar

Åsa

www.sundemanskontorsservice.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2005-02-09, kl 08:21

Carpman

Carpman

Tusen tack för ett mycket snabbt och lättförståeligt svar!

Ett förtydligande bara: vilket datum skall jag skriva på kostnader som skedde innan firman startades?

Går inte att lägga in verifikationer i mitt bokföringsprogram vars händelsre skedde innan räkenskapsårets början

Exempel:
Mitt räkenskapsår börjar den 1 september.
Den sista 26 juli köper jag ny telefon.
Hur daterar jag den utgiften?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 8

2005-02-09, kl 10:01

username

Åsa
Sundeman

Hej igen!

Du bokför inköp du gjort inför företagsstarten på räkenskapsårets första dag. Så om du köper din telefon den 26 juli, men verksamheten drar igång den 1 september ska du ha bokföringsdag 1 september.

Åsa

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2005-02-09, kl 12:01

Carpman

Carpman

Tack för svaret!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2005-02-09, kl 12:14

Homann

Homann

Moms på utgifter före start ÄR avdragsgill, om de inte är för långt före start. Hur långt är långt? Tja, några månader går säkert bra, men ring och kolla med ditt skattekontor, just detta brukar de ta upp på nyföretagarträff på Skattemyndigheten.

Kolla in denna info:
www.sses.se/public/startup/pres/Kronofogden.ppt

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 8

2005-02-09, kl 14:22

username

Åsa
Sundeman

Momsen är avdragsgill på så sätt att man har rätt att kostnadsföra den tillsammans med sitt inköp. Ex. köper du en kamera för 1000 kronor + moms hamnar hela summan (1000 + 250) 1250 kronor under förbrukningsinventarier.

När jag skriver att man inte har rätt att "lyfta moms", menar jag att man inte har rätt att få tillbaka den moms man betalt innan verksamheten startade.

I vissa fall kan man få lyfta moms på inköp gjorda före verksamhetsstart. Ofta rör det sig då om företag/människor som har stora investeringskostnader. För att ha/få den rättigheten måste man ha särskilda skäl och ansöka om detta hos Skatteverket.

Åsa

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2005-02-09, kl 18:38

Homann

Homann

Den SKM som jag pratade med hävdade att det gick bra, men då pratade vi i och för sig inte inventarier utan saker såsom visitkort och andra småutgifter.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat