Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

starta enskild när med i kf

Inlägg 1 av 6

2005-02-01, kl 23:03

username

Diman
Green

starta enskild när med i kf

Nu har jag tack o lov gått från min arbetsgivare och vill starta eget istället. Jag har det mesta klart för mig, förutom en sak:
Då min fd arbetsgivare klantate till det och skattade fel gav min årliga skattedeklaration mig ett underskott hos skatteverket som är då den där vanliga motsatsen till återbäringen.
Då jag var i tvist med arbetsgivaren ( om pengar förstås) hann jag inte betala in den och den gick till kronofogden. Skatteverket är tydligen för stränga med det och skickar sådana skulder till kf utan förvarning eller någon påminnelse (vilket var en väldigt vidrig överraskning för mig).
Min fråga är då följande:
Får man starta enskild firma när man har en betalningsanmärkning, och ett underskott på mitt privata skattekonto? Visserligen en löjligt liten summa, men de facto.... Avser förstås att rätta till det fortast möjligt, men vill veta om jag överhuvudtaget får starta eget nu :-(...

Tack från en ledsen konsult

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-02-03, kl 00:47

larsarenander

larsarenander

Visst får du det och om du inte betalar så dras det vid varje typ av överskott som du får. Men betala in enl. kronofogden rekommendationer och har fel begåtts så överklaga. Beöver du mer hjälp kontakta [email protected]
Lars
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-02-03, kl 08:25

foretagande

foretagande

Man får normalt sett ingen F-skattsedel om det finns obetalda skatteskulder hos KFM. Däremot får man naturligtvis registrera företaget, men man kan alltså inte fakturera tjänster.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 6

2005-02-03, kl 18:56

larsarenander

larsarenander

Vad jag förstod hade fel begåtts och summan var mycket liten då ska du normalt få F-skattsedel. Däremot vid större belopp går det inte, men betala så uppstår det inga frågetecken.
Lars
[email protected]

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-02-04, kl 17:21

username

Diman
Green

Ja det var ca 900 kronor... så beloppet är mer eller mindre obetydligt...
Men att det hade gått till kf så pass fort skulle jag aldrig ana.
Tack för era svar. Det lyfter hoppet en aning.
Mvh
Boris

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2005-02-04, kl 22:38

larsarenander

larsarenander

Du får en prick hos UPC upplysningscentralen som varar 3 år och kan få problem att hyra saker skriva kontrakt mm.
Behöver du mer råd mejla mig, [email protected]
Lars

Inläggets betyg
Svara Svara med citat