Hej,
När du sänder i väg en faktura har du en fordran på kunden. Detta bokför du i debet på konto 1510.
Denna fordran gäller ju någon ting, exempelvis försäljning, utfört arbete etc. Denna försäljning bokför du på ett intäktskonto, alla intäktskonton börjar på 3 och ökar i kredit. På dina tjänster/försäljning ska du (oftast) lägga på moms. Detta bokför du i kredit på konto 2611 för 25% moms, 2621 för 12% moms och 2631 för 6% moms (under förutsättning att försäljningen sker inom sverige.
När kunden sedan betalar fakturan krediterar du 1510, du har ju inte längre någon fordran på kund. Och betalningen som hamnar på ditt Pg, checkräkningskonto eller i kassan bokför du i debet på konto 1920 (pg), 1930 (checkräkning) eller 1910 (kassa).
Ett exempel.
Jag säljer något till kund för 1000 kr inkl. moms (25%). Totalt är min fordran 1000 kronor. I det fakturerade beloppet är 200 kronor moms.
Jag fakturerar kund och bokför min fordran på följande sätt:
1510 "kundfordring" Debet 1000
3011 "Försäljning" Kredit 800
2641 "Utgående moms" Kredit 200
När kunden betalar fakturan gör jag följande; antag att pengarna kommer in på mitt pg:
1510 "kundfordring" Kredit 1000
1920 "pg" Debet 1000
Hoppas du hängde med i svängarna!
Åsa