Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

sekretess av affärsidé

Inlägg 1 av 4

2005-02-01, kl 15:59

username

Nima
Yousefi

Inlägg: 18

sekretess av affärsidé

hejsan, jag ska öppna en restaurang snart, och har kontaktat ett ledande företag för uthyrning av lokaler för ett antal centrum i Sverige. Då jag var i kontakt med centrumchefen bad dom mig skicka in affärsplanen tillsammans med affärsidén där dom sedan beslutar om idén låter intressant. Min fråga är nu, hur kan jag skydda min affärsidé? tänk om dom nekar mitt förslag sedan bygger en exakt kopia av vad jag presenterat?. finns det något sätt att skydda sin affärsidé? då den är ett koncept inom restaurangbranchen!!!
Tack på förhand.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-02-01, kl 21:13

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Jag skulle tro att dom har alla möjligheter att snuva dig på konfekten, och även om du skulle sätta dig till motvärn är det du som förlorar och kanske blir utbränd. Känn dig för och lycka till.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-02-02, kl 12:32

username

Lennart
Jönsson

Inlägg: 20

Ett allmänt tips om hur man kan bevisa att man haft en idé vid en viss tidpunkt, och därmed kanske kunna bevisa att någon annan har stulit den. Skriv ner din idé, din skiss eller ritning eller vad det nu kan vara i ett brev. Stoppa i ett kuvert, klistra igen och skriv din namnteckning över den igenklistrade skarven. Därefter täcker du namnteckningen med en tejpremsa. Skicka nu brevet som ett rekomenderat brev till dig själv, så att du får en poststämpel med datum. När brevet kommer fram lägger du undan det och plockar fram det om du behöver visa när du hade idén. Dokumentera också alla gånger då du måste dela med dig av din idé, gärna så att mottagaren måste kvittera handlingarna. Om sedan någon som du delgett din idé, börjar använda sig av denna har du papper som klart visar att det var din idé. Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-02-03, kl 22:53

username

Jacob
Jarnvall
Jarnvall
St

Inlägg: 3

gå till en advokat och be om ett sekretessavtal. Vägrar de skriva under detta så är det nog tyvärr inte mycket att göra.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat