Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Snälla!!! Gör det enkelt för mig!

Inlägg 1 av 11

2005-01-25, kl 13:57

username

Patrik
Gadelius

Snälla!!! Gör det enkelt för mig!

Jag tror att jag är helt galen! Jag klarade skolan utan problem och är inte helt körd i skallen, men jag fattar fortfarande inte när människor förklarar för mig om Enskild firma. Jag har aktiebolag idag och har både revisor och en redovisningsassistent så jag har inte behövt tänka själv den sista tiden:)

Om man har en enskild firma och för enkelhetens skull fakturerar 100.000:- plus moms på ett år. Vi räknar med att det inte finns några kostnader. Momsen försvinner direkt och 100.000:- finns kvar vid årets slut. Nu till frågan!

Vad kommer jag att ha kvar? Alla säger till mig att det är skillnad på de olika bolagsformerna. Jag måste väl fortfarande betala både arbetsgivaravgift och skatt och sociala m.m, eller räcker det med kommunalskatt? Kommer jag att betala statlig skatt om det istället är 1.000.000:- kronor?

I mitt fall handlar det om budgeterad intäkt på 1.060.000:- ex moms + kostnader på 249.460:- ex moms. Vad hamnar i min plånbok?

Har någon lust att bena ut detta för mig så skulle jag bli överlycklig.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2005-01-25, kl 14:41

foretagande

foretagande

Om du har både revisor och redovisningsassistent varför ber du inte att de räknar ut det åt dig? Det måste väl vara lättare för dem att göra det som har tillgång till din övriga privatekonomi.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2005-01-25, kl 15:35

username

Patrik
Gadelius

De har försökt att föklara för mig, men det går inte ihop. Därför har jag frågat andra personer som säger emot det som min redovisningsassistent säger. Hon har inte jobbat med enskilda företag förut och har därför blivit osäker när jag har återkommit med motfrågor. Det var hon som rekommendera att prova på den här sidan.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 11

2005-01-25, kl 16:00

foretagande

foretagande

Då kommer en uträkning men den bygger på en massa antagande utan relevans om det är så du tänker göra och menar. Jag utgår från att allt du säger är kostnader också är avdragsgilla kostnader och att inget avser inköp av inventarier som ska skrivas av. Jag utgår också från att du bara väljer en karensdag i sjukförsäkringen och att du tar ut alla pengar som kommer in i företaget. Dessutom så utgår jag från att du int gör några avsättningar alls i periodiseringsfonder mm samt att det inte finns andra anställda i företaget. Jag utgår också från att du atgit med alla kostnader som är möjliga att använmda sig av i det beloppet du angett. Då blir egenavgifterna du ska betala 188.000 och din privata skatt blir 250.000. Väldigt grovt räknat med en skattebäräkning bara utifrån kommunalskatt på 30% och de olika skiktgränserna för statlig skatt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2005-01-25, kl 16:14

username

Patrik
Gadelius

Det är så enkelt med enskild firma alltså? På det som är över betalar jag först en egenavgift på 25% fattar jag det som och sedan min vanliga kommunala skatt. Egenavgifterna motsvarar arbetsgivaravgift (dock mycket lägre) och man betalar inte statlig skatt om man tjänar för mycket?

Många gånger så vill människor få det till att det är samma princip löne/skattemässigt med aktiebolag som enskild firma, men har jag förstått dig rätt så är det skattemässigt mycket bättre med enskild firma?

Tackar för din hjälp hittintills Karin. Hoppas du har ork att bekräfta detta för mig.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2005-01-25, kl 16:39

username

Patrik
Gadelius

Sorry Karin! Jag ser att du räknade med statlig skatt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 11

2005-01-29, kl 18:07

Homann

Homann

Inte riktigt rätt. Din egenavgift är runt 30% i enskild firma (beror på karensdagar), men eftersom man räknar "baklänges", så drar man av 25% av vinsten (och det blir årets egenavgifter), de övriga 75% av vinsten motsvarar den lön som du skulle få av ditt AB, vilket du givetvis måste betala kommunal och statlig skatt etc på. Notera nu att arbetsgivaravgifterns blir 25%/75% dvs ung. 30% vilket är den nivån man är van vid på arbetsgivaravgifter,

Detta motsvarar precis vad det hade blivit om du tagit ut hela ditt AB:s vinst som lön - eller rättare du hade tagit ut så mycket i lön att ditt AB gör nollresultat.

Ojdå, men i AB kan jag hålla mig under gränsen för statlig skatt genom att inte ta ut allt i lön, utan behålla det i AB:et! Jo, det kan du numera i enskild firma med. Innan du räknar ut skatten på din vinst i firman, kan du sänka vinsten genom att fondera medel till expansionsfond.

Du har ung. 810 000:- i resultat före fonderingar ser jag. Du kan då ta ut allt ur firman. Då dras 25% av, och resterande 607 000:- beskattas precis som om du hade tjänat det genom tjänsteinkomst med statlig skatt och allt. Vad kan det bli, kanske 350 000:- kvar efter skatt?

Istället så kanske du vill låta bli att betala statlig skatt?. Då får du fondera så att du kommer ned från 810 000:- till 410 000:-, dvs du avsätter 400 000:- till expansionsfond. Denna avsättning görs inte på något speciellt konto, utan bara i deklarationen. Då drar vi av 25% i egenavgifter av resterande vinst 410 000:- så det blir 308 000:- kvar. Precis under gränsen för statlig skatt! Då får du behålla ca 200 000:- av det. Däremot har du 400 000:- fonderat i ditt bolag som du kan spara hur länge som helst, tex till din pension eller sämre tider, eller för att köpa en schysst maskin som behövs i din verksamhet. För att få göra avsättning till expansionsfond måste du dock låta de här 400 000:- finnas kvar i företaget (inga jordenruntresor för de pengarna!), samt att du betalar en skatt på 28% (känner du igen den siffran?) på avsättningen till expansionsfonden. Denna skatt får du tillbaka den dagen du "tar ut" pengarna ur fonden.

Som du ser är det samma sak AB/enskild firma. Det skiljer väldigt lite. När man införde expansionsfonden, så var det just för att man skulle slippa skatta för hela vinsten på en gång i enskild firma, och målet var att det skulle bli skattemässigt likvärdigt med AB

Sen så är AB lite bättre när man tjänar så mycket som du, om man utnyttjar alla möjligheter till förmåner till anställda(dig sjäv) och skattebefriade utdelningar med mera, men det är definitivt överkurs!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2005-02-01, kl 14:34

username

Patrik
Gadelius

Homann,

Du är kung!

Du borde skriva böcker eller nåt. Föreläsningar i alla fall. Jag kommer rekommendera den här tråden till andra med liknande frågor.

Tack så jättemycket för hjälpen!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2005-02-02, kl 16:40

Homann

Homann

Jag rodnar! Jag har ingen formell utbildning inom området, däremot håller jag ibland kurser i avancerad elektronikkonstruktion.

Startade eget för ett år sedan, och har fascinerats av bokföring, ekonomi, skatter och allt det andra runt omkring.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 10 av 11

2005-02-07, kl 15:00

username

Magnus
Lindfors

Hej homann, såg denna tråd och tänkte att Du kanske kan hjälpa mig ? Jag skall lösa ut min kompanjon och funderar över hur andelen skall värderas. Är du hemma på det ?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2