Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Hur beställer jag och betalar?

Inlägg 1 av 10

2005-01-23, kl 21:32

username

Andre
Mo..

Inlägg: 21

Hur beställer jag och betalar?

asdsad

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2005-01-23, kl 21:36

username

Andre
Mo..

Inlägg: 21

Eftersom jag inte kunde skriva in det jag ville skriva (förmodligen för att det var för långt) så finns det jag ville skriva här: http://www.moppefreaks.com/fraga.txt

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2005-01-26, kl 12:51

username

Nina
Vörös

Inlägg: 7

T/T = teletransfer fixar din bank mot en kostnad givetvis. du behöver swift kod samt kontonummer. Finns ingen garanti att dem skickar varorna men den risken får man ta! Jobbar själv på en importfirma och vi skickar pengar utan någon garanti och det har gått bra hittills....Peppar peppar...annars får man öppna en L/C (letter of credit och det kostar tusenlappar och då har du en garanti.) Man måste våga satsa för att vinna eller hur?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 10

2005-01-26, kl 17:41

username

Andre
Mo..

Inlägg: 21

så sant :D

jag har gjort en importering nu för ca 8000 kr och när jag var på nordea och betalade så frågade dem om jag ville betala via express eller normal betalning, jag tog normal och skrev in deras swift code och banknummer.

Tror du att det kan vara rätt? och hur lång tid brukar det ta att skicka sakerna och slutligen, hur lång tid tar det innan pengarna kommer fram, o.b.s. China, Shenzen.

Tack på förhand.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2005-01-28, kl 13:02

username

Nina
Vörös

Inlägg: 7

Citat:

Ursprungligen postat av:

så sant :D

jag har gjort en importering nu för ca 8000 kr och när jag var på nordea och betalade så frågade dem om jag ville betala via express eller normal betalning, jag tog normal och skrev in deras swift code och banknummer.

Tror du att det kan vara rätt? och hur lång tid brukar det ta att skicka sakerna och slutligen, hur lång tid tar det innan pengarna kommer fram, o.b.s. China, Shenzen.

Tack på förhand.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2005-01-28, kl 13:13

username

Nina
Vörös

Inlägg: 7

Vi brukar faxa kopia på betalningen, så ser leverantören att betalningen gjorts. Det skulle skickas med UPS/DHL eller nåt liknande va?Brukar ta runt en veckas tid efter registrerad betalning.Dvs när dem har skickat paketet tar det c:a en vecka.
Skicka mail till leverantören och fråga om skeppningsdatum samt fraktförsändelsenumret på försändelsen när det blivit aktuellt., man kan oftast checka på bolagens hemsida vart paketet är någonstans då! Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 10

2005-01-28, kl 23:24

username

Medlem
#20132

Inlägg: 54

Du gjorde rätt att betala vid din bank. Kan tänka att du betalade ungefär 300 för denna typ av utlandsbetalning. Du har också en garanti via banken, dvs får du inga varor kan du reklamera betalningen. Hade du betalat via western union hade du nog fått betala mer i avgift plus att du inte har några garantier.

Kan tänka mig att dim leverantör kommer skicka en UPS kod till dig så du kan följa leveransen på UPS hemsida.

En fråga bara: Hade du problem med att banken i Kina inte hade en förmedlingsbank i USA som kan hantera dollar??

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 10

2005-01-29, kl 17:52

username

Andre
Mo..

Inlägg: 21

Citat:

Ursprungligen postat av:

Du gjorde rätt att betala vid din bank. Kan tänka att du betalade ungefär 300 för denna typ av utlandsbetalning. Du har också en garanti via banken, dvs får du inga varor kan du reklamera betalningen. Hade du betalat via western union hade du nog fått betala mer i avgift plus att du inte har några garantier.

Ok, tack för svaren!
Nej jag hade inga som helst problem med detta, det tog ca 2-3 dagar att få betalningen bekräftad från företaget jag beställde ifrån.

En sak till, vet ni villka fler kostnader som kommer tillkomma nu? asså tullavgift och sådant (Jag vill inte veta villka avgifter man "måste" betala för att sälja o.s.v., utan villka betalningar som jag måste göra för att få sakerna)
Tack på förhand!


Kan tänka mig att dim leverantör kommer skicka en UPS kod till dig så du kan följa leveransen på UPS hemsida.

En fråga bara: Hade du problem med att banken i Kina inte hade en förmedlingsbank i USA som kan hantera dollar??

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 10

2005-01-29, kl 17:53

username

Andre
Mo..

Inlägg: 21

Ok, tack för svaren!
Nej jag hade inga som helst problem med detta, det tog ca 2-3 dagar att få betalningen bekräftad från företaget jag beställde ifrån.

En sak till, vet ni villka fler kostnader som kommer tillkomma nu? asså tullavgift och sådant (Jag vill inte veta villka avgifter man "måste" betala för att sälja o.s.v., utan villka betalningar som jag måste göra för att få sakerna)
Tack på förhand!


Kan tänka mig att dim leverantör kommer skicka en UPS kod till dig så du kan följa leveransen på UPS hemsida.

En fråga bara: Hade du problem med att banken i Kina inte hade en förmedlingsbank i USA som kan hantera dollar??

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 10

2005-01-31, kl 09:28

username

Nina
Vörös

Inlägg: 7

Oftast förtullas varorna automatiskt ifrån UPS/DHL/EMS osv. Så skickar dem en räkning på förtullningskostnaderna eller du får betala i förskott. Jag vet inte tull % satsen på det du ska importera men kolla in tullens hemsida och sök där .
Spara alltid alla papper lägg dem i en mapp så du har allt samlat ifall det skulle bli nåt tjafs senare med tullen-jag tror det är till och med lag på att papprena ska sparas. Men det är även för din skull att du kan lätt kolla upp saker och ting.
Annars ta och ring UPS och ställ alla dina frågor! Ställer man inga frågor får man inget veta! Man kan också ringa tullen (det gör vi ofta) och fråga på bara!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat