Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Nybörjare behöver hjälp med kontering av skattekonton

Inlägg 1 av 5

2005-01-22, kl 21:22

username

Helene
Frisk

Nybörjare behöver hjälp med kontering av skattekonton

Hej
Jag har just börjat hjälpa en kompis med bokföringen. Vi har SPCS. Bokföringsbyrån gör bokslutet (per 31/8). Nu undrar jag en säkert dum fråga. MEN hur ska jag bokföra kontoutdraget från skatteverket och utbetalningsutdraget från skatteverket? Jag har ingen gammal momsredovisning som jag kan se och jag vet inte hur byrån har bokfört momsredovisningen från tidigare. Så här gjorde jag med kontoutdraget.
Bokförde all moms (vi får tillbaka) debet 2510 kredit 2640
arbetsgivaravgifter och källskatt debet 2731 och 2710, kredit 2510.
utbetalningen bokförde jag: debet 1930 och kredit 2510.
Jag måste säga att jag inte alls är säker och känner mig totalförvirrad.

Tacksam för alla svar

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-01-22, kl 23:39

foretagande

foretagande

Bokförigen ska vara:
moms 2650 i kredit personalskatt 2710 i debet sociala avgifter 2941 debet och ev bolagskatt 2510 i debet. Eftersom ni fick pengar tillbaka går dessa bokningar inte jämt upp utan du får dessutom debitera det konto som du bokför själva skattekontot på ex 1655. När sedan utbetaningen kommer krediterar du 1655 och deebitera banken med det utbetalda beloppet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-01-23, kl 00:04

username

Åsa
Sundeman

Hej,

Oj, oj...

Om jag förstår saken rätt har din kompis tidigare anlitat en redovisningsbyrå som skött hennes bokföring. Nu skall du fixa biffen och redovisningsbyrån göra bokslutet. Rätt uppfattat? Jag tycker du borde be att få grund- och huvudbok av redovisningsbyrån, då kan du se hur de tidigare gjort sina konteringar.

Normalt sett bokför man ingående moms på 2641, utgående moms 25% på 2611, utgående 12% på 2621 och utgående moms 6% på 2631. Vid månadens slut krediterar du den ingående momsen och debiterar den utgående momsen. Mellanskillnaden lägger du på konto 2650. Skall du få moms tillbaka kommer du få ett debitsaldo på 2650, har du en momsskuld kommer du få ett kreditsaldo på 2650.

Skatten för anställda ligger på 2730 och 2710 efter du bokat lönerna.

F-skatten ligger som en skuld på 2510.

Hänger du med?

När detta är kirrat, dvs. du bokat lönerna och fixat momsen (du har sedan tidigare bokat en skatteskuld för din F-skatt på 2510) är det så småningom dags att sända in skattedeklarationen till myndigheten. I samband med att du skickar in deklarationen för du över saldot på din momsskuld/fordran konto 2650 till kontot för "avräkning skatter och avgifter" 1630. Samma sak gör du med skulderna för personalens källskatt och arbetsgivaragifter. Dessutom debiterar du 2510 med månadens F-skattsbetalning och krediterar 1630.

När du sedan betalar eller får tillbaka från myndigheten debiterar eller krediterar du 1630. Motkonto lämpligtvis 1920 eller 1930. Om du skall få tillbaka pengar från myndigheten kommer du ha ett debetsaldo på 1630 om du skall betala har du ett kreditsaldo.

Vet inte riktigt om det var det här du ville veta... Tlläggningsvis kan sägas att om företaget påförs eller betalar ränta på skattekontot bokför du det på 1630 (i debet eller kredit beroende på om du får tillbaka eller ska betala) och som motkonto använder du 8314 (skattefri intäktsränta) eller 8323 (kostnadsränta). Observera att räntan är skattefri!

Nu är klockan ganska mycket, så svaret kanske blev lite luddigt. Fråga gärna igen om du inte hängde med i svängarna!

Åsa

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2005-01-23, kl 23:28

username

Helene
Frisk

Hej jag vill verkligen tacka för råden. Inser att jag inte var speciellt tydlig i min fråga... Men nu är allt fixat för September och Oktober. Det som verkligen rörde till allt för mig var utdragen från skattemyndigheten som inte "hade med min bokföring att göra" utom utbetalningen eftersom byrån har bokfört löner och deklaration sedan tidigare. Löste problemet genom att boka den inbetalningen 1930/1630 (avräkning för skatter och moms)
Det bästa är att saldot på bankkontot stämde i slutändan!! även oktober. Men jag har beslutat mig för att göra om allt från början när jag har fått allt från bokföringsbyrån. Tycker att alla mina verifikationer är alldeles för röriga (många korrigeringar) eftersom jag inte har lärt mig SPCS helt och hållet. Så med nya erfarenheter och bra råd så börjar jag om nästa vecka. Kändes hopplöst med alla "öppna" poster mellan mig och byrån...

Igen tack snälla jag är helt säker på att jag återkommer med fler frågor, det som gör det hela mest krångligt är skatter och moms.ö

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-01-23, kl 23:43

username

Åsa
Sundeman

Det är bara att fråga på! Bra om man kan hjälpas åt att lösa problem!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat