Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Kortavgift

Inlägg 1 av 4

2005-01-17, kl 22:58

tryson

tryson

Kortavgift

som restaurangägare så tänker vi lägga på kortavgift på kortbetalningar...Är detta en momsfri avgift eller hur bokförs den egentligen??

Mvh

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-01-17, kl 23:59

larsarenander

larsarenander

Gör istället tvärt om och tala om att ni inte tar ut någon avgift. I dagens läge slulle det vara en fördel, det andra alternativet retar mer och kunden kanske går, ej kommer tillbaka eller misskreditera er.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-01-18, kl 00:45

foretagande

foretagande

Det är ingen moms på avgifterna när banken eller kortföretagen tar ut avgiften av er så då borde det inte heller vara någon moms när ni tar ut av kunderna.
Som så mycket annat så finns det flera sätt man kan tänska sig att bokföra det på allt eftersom man själv vill och tycker att det är det som känns mest rätt. Ett alternativ är att boka det som "övriga intäkter", ett annat att boka det som en finansiell intäkte och ytterligare ett är att kreditera kontot för kreditförsäljningskostnader dvs det konot ni debiterar när kortföretagen tar ut avgiften av er.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2005-12-11, kl 23:02

username

Thord
Hägglund

Citat:

Ursprungligen postat av:

som restaurangägare så tänker vi lägga på kortavgift på kortbetalningar...Är detta en momsfri avgift eller hur bokförs den egentligen??

Mvh

Det du bör tänka på innan du tar ut en avgift för kortbetalning att det enligt lag är olagligt att ta betalt för en kunds kortbetalning. Som alla andra avgifter betalar du ju en avgift för att slippa att handskas med kontanter. Jag som kund ska väl inte behöva betala för mina kortbetalningar två gånger i och med att jag redan betalar en årsvagift för att ha en betalkort.

Jag skulle råda er att istället inte ta kort under en viss summa eller helt enkelt lägga på någon krona på försäljningspriset som därigenom kan täcka den kostnad ni har för kortbetalningarna.

THORD

Inläggets betyg
Svara Svara med citat