Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

Kostnad för utveckling av webbsystem

Inlägg 1 av 7

2007-02-21, kl 15:43

Silvin

Silvin

Inlägg: 123

Kostnad för utveckling av webbsystem

Jag har kollat lite på att utveckla mina idéer som rör internet.
De bygger alla på olika typer av community-lösningar med olika syften, har även tagit kontakt med vissa byråer för prisförslag på mina uppdrag och jag landar i storleksordningen kring 50 000- 80 000 för utvecklingen hos samtliga. kollat med cirka 3-4 st.

Hur mycket bör man räkna med att lägga ut på att utveckla en välfungerande och bra webbplats?

Har någon erfarenhet av att hyra in kunskapen utifrån som baltikum eller indien? som har koll på hur kostnaderna skiljer sig därifrån?

Då jag mest vill köra projekten som hobbyprojekt vid sidan av mina studier känns 70 000 lite väl mycket i utvecklingskostnad.

Ge mig lite tips och idéer och riktlinjer..

Mvh: Per Silvin

Per Silvin

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2007-02-21, kl 16:59

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Ge mig specifikationen så skall jag tipsa om vettiga aktörer...

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2007-02-22, kl 11:00

DinFritid

DinFritid

Inlägg: 11

Kolla in detta http://www.lavacommunity.com

CM

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2007-02-22, kl 16:44

Silvin

Silvin

Inlägg: 123

Eftersom att jag vill ha lite tips om priser så kan jag publicera specifikationerna här:

Idé 1:
Communitygrund med medlemshantering, inloggning, forum, meddelandesystem, kalenderfunktion osv.
Speciallösningar är ett WIKI-baserat publiceringsystem i communityt där vissa angivna områden är möjiga för samtliga medlemmar att redigera fritt.
Möjlighet att ranka medlemmar.

Betaltjänster där vissa elektroniska dokument ska kunna gå att köpa och en annonsmarknad.

Reklambannersystem
-------------------------------------

Idé 2:
Medlemshantering, möjlighet att lägga in poster "auktioner" efter sidan ändamål. ett gränssnitt som visar på liggande "auktioner" med dolda avsändare men öppna priser. Möjlighet att ranka medlemmarna även här efter vunnen "auktion". Ett virtuellt arbetsrum där arbetsgrupper kan arbeta vid, för enkel kommunikation t.ex. någon form av whiteboard-system.
-------------------------------------

Idé 3: Ett slumpat länksystem vilket slumpvis skickar folk till olika adresser baserat på antalet gånger en viss sida har blivit tipsad via andra besökare. Med lite häftiga effekter.


Ganska diffusa beskrivningar men ändock. Hoppas någon kan ge förslag på vad sådana lösningar kan tänkas kosta

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2007-02-26, kl 00:10

username

Chris
Steinbach

Inlägg: 1



Hej Per,



Forgive me for writing in English. Here’s what I think. First of all, don’t run
your project in a far away land. The closer to you the developers are the
better. Most software development projects fail because of unclear requirements,
so you need to keep the feedback loop between the developer(s) and you as tight
as possible.



As for the price, 80 000 sounds like a months worth of work
for one person. After that you may, or may not have the system you imagined. It
depends how the project is run. If you ask for deliveries once a week (or if
they’re really good once a day) you’ll be able to steer the project and quite
likely you’ll get something out of it worth paying for. If, on the other hand, they
go away for a month and then deliver the final product, I can pretty much guarantee
you will wish you hadn’t spent the money.



As a full-time programmer, I can say that your project is going
to require investment not only of your money, but also of your time in
collaboration and clarification.



Good luck whatever you decide to do.



mvh



/Chris

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2007-04-26, kl 10:54

username

Jacob

Inlägg: 1

http://www.getafreelancer.com

Jag har kontakt med ett bolag i Pakistan som är helt otroliga. Just nu bygger de ett komplext system åt mig där allt ingår (design, programmering, SEO osv). allt för priset 1000 USD (drygt 7500 SEK).

De ger dessutom 60 dagar fri support med systemet när det väl är klart.  hör av dig om du vill ha namnet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2020-03-18, kl 12:04

multiplikatorn

multiplikatorn

Inlägg: 3

Hej Per

Tror att du kan dra ner på dom utvecklingskostnaderna rejält om du blickar lite inom EU och Europa. Svenska utvecklare är nog de dyraste av slaget i Europa. I Polen, Tjeckien och Ukraina finns det väldigt duktiga byråer och frilansare som erbjuder hög kvalité till låga kostnader i relation till Svenska prisnivåer för utvecklingstimmar.

Ett enkelt sätt att komma i kontakt med dom är bland annat upwork, freelancer, fiverr och andra typer av gig-baserade communityn där man kan lägga upp specifikationer för sin affärsidé och få konkurrenskraftiga offerter från hela världen. Det finns även referenser på profiler och betygsättning som man kan kolla upp vilket underlättar utvalet av "rätt" byrå/utvecklare för ens projekt.

Skicka PM om du vill ha tips på några byråer/utvecklare som jag personligen kan tala varmt om :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat