Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Sälja prylar i internetbutik, regler?

Inlägg 1 av 4

2005-01-17, kl 22:28

username

Fredrik
Pettersson

Sälja prylar i internetbutik, regler?

Hejsan, jag undrar om det är möjligt för mig som privatperson att starta en internetbutik där jag säljer diverse saker som är relaterat till det jag är intresserad av. Pga mitt intresse får jag tag i saker som jag vet att det finns en marknad för.

Är det alltså möjligt att sälja grejer som privatperson, och den eventuella inkomsten går direkt till mig?

Det finns inga dumma frågor...

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-01-17, kl 23:26

username

Olle
Westin

Ja det borde gå - i egenskap av hobby. Sök på hobbyverksamhet på skatteverkets hemsida. Annars gäller att du får starta din verksamhet MAX ett år innan du startar bolag.

Men som sagt, beror på VAD du ska sälja och hur mkt du kommer att omsätta.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-01-18, kl 09:20

foretagande

foretagande

Om du säljer med avsikt att tjäna pengar så är det ett företag du har. Även om du skulle kunna på det till att det handlar om hobby så ska dessa inkomster ändå skattas och betalas sociala avgifter på.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2005-01-18, kl 11:44

username

Fredrik
Pettersson

Tack för svaren,

karinj, javisst, självklart ska det skattas för de inkomster jag får... Men frågan var om det måste göras i form av ett registrerat företag, eller om jag kan skatta för det i egenskap av privatperson? Jag räknar nätt och jämnt med att det jag säljer täcker inköpen för nya varor att sälja...

Enligt Skatteverkets broschyrer och blanketter som kalinka tipsade om så är "hobbyverksamhet" precis det jag ska syssla med...

Nu vet jag mer än vad jag gjorde i går iallafall, tack. Nu får jag fundera på om jag ska göra något av planerna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat