Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

F-Skattesedel och momsplik ?

Inlägg 1 av 4

2005-01-16, kl 16:38

username

Henrik
Olsson

F-Skattesedel och momsplik ?

Hej!

Jag har tänkt registrera ett företag. Det verkar ju inte så svårt. Min fråga är dock... Vad innbär momsregistrering?
Och beställer man F-skattesedel separat eller kommer det i och med att man registrerar sig som företag?

Tacksam för svar

Henrik

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-01-16, kl 17:24

larsarenander

larsarenander

Att registrera ett företag är mycket enkelt. Men tänk efter före, det är det svåra och görs det fel kan man få lida mycket i efterskott.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-01-18, kl 23:42

foretagande

foretagande

Momsregistrering innebär att du blir skyldig att redovisa moms på dina intäkter men också att du får rätt att lyfta moms på dina utgifter. Driver man en momspliktig verksamhet så ska man alltså registrera sig för moms, dessutom kan man ibland frivilligt registrera sig utan att vara tvungen.
Var har du registrerat företaget? En registrering på skatteverket är egentigen en ansökan om F-skatt och då kommer den automatiskt så fort registreringen är klar. Har du däremot registrerat firman på bolagsverket så kommer det ingen F-skattsedel. En registrering där innebär bara att du skyddat din firma dvs företagsnamnet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2005-03-30, kl 00:34

RichardBerlin

RichardBerlin

Men vad gäller ang. momsavdrag? Måste jag först sälja för en viss summa innan jag kan dra av moms när jag handlar till företaget eller är det bara att dra av när som helst?
Jag undrar även när man ska betala skatt om man har en enskilld firma? En gång per månad eller år? Eller får man välja själv? Och hur går man till väga?

mvh/ Richard

Inläggets betyg
Svara Svara med citat