Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Fungerar mitt företagsnamn?

Inlägg 1 av 9

2016-11-28, kl 19:40

SofieL

SofieL

Inlägg: 1

Fungerar mitt företagsnamn?

Hej! :)

Jag befinner mig i startgroparna av att starta eget. Jag har bland annat jobbat fram saker som affärsplan och budget och hade nu tänkt bestämma mig för ett namn.

Företaget ska erbjuda diverse olika tjänster inom mediabranschen såsom videoproduktion, innehållsproduktion och sociala medier.

Namnet jag har i åtanke är Mist Media. - De baserar delvis på ett namn som har ett personligt värde för mig och skulle också kunna vara en förkortning för ex. "Moving Stories" eller "Meaningful Stories" men det är jag däremot lite tveksam till. Sen har jag valt att ha med "media" för att man tydligt ska förstå vad det är företaget gör.

Vad tycker ni, vad får ni för spontana tankar? :)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2017-01-02, kl 06:41

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Namnet OK - men du måste dels kolla att namnet inte är skyddat, eller att det inte finns ett liknande namn och dels kolla vilka namn dina tilltänkta konkurrenter har - för att få en idé om vad som kan vara gångbart.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2017-02-10, kl 11:24

DrottiskaV

DrottiskaV

Inlägg: 1

"Meaningful Stories" tycker jag är fint!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2017-02-13, kl 20:17

Glassicura

Glassicura

Inlägg: 88

Jag har respekt för dit personliga önska / tillgång till ett namn..

Om du har en fysisk butik i en stan är det ofta bra att visa i namnet vsd butikken kan / gör.

Om du använder ordet Media kommar du i en gryda med 1000 andre...och hur kommar dom som sökar ihåg just dig... sen.

OM jag använder sökordet media på eniro.se kommar 4.280 träff fram.

Kring ett namn är det som är vigtig att folk kommar ihåg namnet och kan stava det rätt + hitta dig lätt.

Om du ser på foretag runt om, då har dom fleste ett, namm som inte har direkt relation för vad dom gör när en kund tittar på namnet.

Jag har en Dansk kompis som drivar ett foretag, med alt vad som är webb och gör samma som du.

foretaget hetar 1w.dk och det namn kan alla komma ihåg, men namnet visar just inte vad han gör eller kanske gör det. W i namnet står för webb, men den tanka har en potentiel kund absolut inte bare når dom tittar på namnet. Men om dom sen vet vad han då vet en potentiel kund att han är en kreativ person att kunna hitta på et kort nanm som faktisk berättar om alt vad han gör.

En Annan sak är att inte alla korta namn är lätt att stava till. Om du tar eniro då har alla nog stavat fell--

/ Henrik

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2017-02-13, kl 20:22

Glassicura

Glassicura

Inlägg: 88

Sorry mit svenska, men jag är en Dansk :-)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2017-03-06, kl 09:00

Tandfen

Tandfen

Inlägg: 1

Jag gillar Mist Media, låter mycket proffsigt!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2017-03-06, kl 21:14

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Angående Tandfens inlägg om företag i England - strax före detta inlägg.

Vi har drivit företag i England. Lätt att starta men man måste inge två olika sorters deklarationer/rapporter till deras "bolagsverk" i England, och dessutom deklarera till deras skattemyndighet. Plus deklarera i Sverige. Om man inte inger rapporterna i England i tid drabbas man av straffavgift - den högsta jag såg var på 5.000 pund alltså nästan 60.000 kronor om man var försenad. Krångligare och dyrare att avveckla än att starta.

Plus: Nu när Storbritannien skall lämna EU så är det ju andra regler som kommer gälla. Filial i Sverige har man hittills bara kunna ha för företag i andra EU-länder.

Kommer då och då reklam för denna typ av utlandsföretag. Men denna sajt är ju för nystartare. Och som nystartare är det i 95% av fallen, minst, idioti att dra på sig sådana krångligheter. Starta en enskild firma. Testa om det fungerar - om du börjar göra stora vinter; då först sätter du dig ner och tittar på alternativ.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2017-05-04, kl 12:45

Skorhant

Skorhant

Inlägg: 1

Meaningful Stories var ett bra namn!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2017-06-30, kl 02:03

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Abi Design heter mitt företag sedan mitten på 60-talet. Viktigt att finnas i början av register fick jag lära mig när jag läste ekonomi. Det har jag haft mycket stor nytta av under åren.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat