Inlägg 1 av 2
2017-01-19, kl 14:59
Hur gör jag med moms och bokföring?
Hej!
Jag har startat eget i liten omfattning (FA skatt) och det jag undrar över är hur jag gör med momsen? 90% av allt jag köper är från Kina och jag köper det genom alibaba eller aliexpress. Hur gör man med momsen när....
1. De flesta där skickar varorna som gåvor och då får jag ingen moms att betala in samt att ingen moms framgår från någon säljare, man får heller inget kvitto annat än att man kan printa ut bekräftelsen på köpet.
2. Oftast eller alltid uppger dom som skickar varorna att priset är mkt lägre än vad det egentligen är för att tullen ska ta ut så lite avgifter och moms som möjligt (har förståelse för det).
Köpte t.ex varor för 11 000:- nu och fick en räkning på moms på 250 kr.
För mig personligen spelar det ingen roll men jag vill att det ska bli rätt när man bokför allt.
Ska jag bokföra 250 kr i moms separat när jag betalat varorna och sedan 11.000 kr i inköp av varor när jag gör köpet (utan någon moms till det) misstänker att man inte kan göra så? Jag förstår själv att det inte ser bra ut men jag känner mig lite förvirrad just nu. Har läst beskattningsrätt för många år sedan så jag inte helt bakom flötet men däremot så är det ju annan lagstiftning idag och jag minns heller inte så mycket från den kursen, kan dock lära mig om någon upplyser mig.
Om man gör på detta sätt så kommer jag ju få betala in moms för allt jag säljer men nästan inte ha någon utgående moms...
Alla svar uppskattas.
Jag har startat eget i liten omfattning (FA skatt) och det jag undrar över är hur jag gör med momsen? 90% av allt jag köper är från Kina och jag köper det genom alibaba eller aliexpress. Hur gör man med momsen när....
1. De flesta där skickar varorna som gåvor och då får jag ingen moms att betala in samt att ingen moms framgår från någon säljare, man får heller inget kvitto annat än att man kan printa ut bekräftelsen på köpet.
2. Oftast eller alltid uppger dom som skickar varorna att priset är mkt lägre än vad det egentligen är för att tullen ska ta ut så lite avgifter och moms som möjligt (har förståelse för det).
Köpte t.ex varor för 11 000:- nu och fick en räkning på moms på 250 kr.
För mig personligen spelar det ingen roll men jag vill att det ska bli rätt när man bokför allt.
Ska jag bokföra 250 kr i moms separat när jag betalat varorna och sedan 11.000 kr i inköp av varor när jag gör köpet (utan någon moms till det) misstänker att man inte kan göra så? Jag förstår själv att det inte ser bra ut men jag känner mig lite förvirrad just nu. Har läst beskattningsrätt för många år sedan så jag inte helt bakom flötet men däremot så är det ju annan lagstiftning idag och jag minns heller inte så mycket från den kursen, kan dock lära mig om någon upplyser mig.
Om man gör på detta sätt så kommer jag ju få betala in moms för allt jag säljer men nästan inte ha någon utgående moms...
Alla svar uppskattas.
Svara Svara med citat