Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Eget uttag och preliminär skatt i enskild firma

Inlägg 1 av 5

2017-01-08, kl 13:55

isabellscp

isabellscp

Inlägg: 3

Eget uttag och preliminär skatt i enskild firma

Jag är 22 år och startade min enskilda firma i juli förra året (2016) och fick ett förlängt räkenskapsår. Jag har fortfarande inte riktigt kommit underfund med hur mycket jag kan ta ut som eget uttag och hur stor procentenhet som ska läggas undan för skatt och egenavgift. Jag upplever att olika hemsidor säger olika saker, och många gånger förstår jag mig bara inte på vad som sägs.
Enligt verksamt.se ska man efter momsen dra av 40%, vilket är det jag gjort. Men sedan hittade jag en lönekalkyl på nystartad.se, som har gjort mig väldigt fundersam över vad jag egentligen kan ta ut. Jag fakturerar ett företag som hyr in mig som konsult ca 24000 varje månad inkl. moms. Efter momsen har jag då 19200 kvar, av dessa brukar jag dra av 40% för skatt och egenavgifter som jag för över till ett sparkonto, för att sedan göra ett eget uttag på 11580. Värt att nämna att jag inte har några kostnader i mitt enskilda företag. I lönekalkylen på nystartad.se får jag dock fram att jag kan ta ut maximalt 13000 för att inte hamna back med skatt och egenavgifter i slutet av året. Om det är så att jag kan ta ut en större summa än mina ca. 11 500 så hade detta såklart varit till en stor fördel, om det så bara handlar om att gå upp till 12000. Min fråga är egentligen, har jag dragit av för mycket när jag utgått från 40%? Finns det någon som kan hjälpa mig att reda ut mer exakt hur mycket jag bör lägga undan för skatt och egenavgifter, och hur mycket jag kan få behålla själv som eget uttag?

Sedan har jag en fråga kring preliminär skatt, när jag startade enskild verksamhet så satte jag 0 kr i preliminär skatt då jag inte visste hur mycket jag så få in. Nu har jag i ca fem månader tillbaka arbetat som konsult via min enskilda firma på ett företag vilket såklart gör att min preliminära skatt inte kommer stämma överens med den slutliga skatten, jag har inte förr än nu uppfattat att jag bör logga in på skatteverket och tillämpa en ny preliminär skatt. Är det illa att det gått 5 månader utan att jag uppdaterat min preliminära skatt? Har helt enkelt inte tänkt på det samtidigt som jag inte riktigt förstått innebörden av det. Och nu till en lite mer dummare fråga kanske, om jag nu uppdaterar min preliminära skatt och får en månadsvis debitering på denna, ska jag fortfarande lägga undan pengar för skatt och egenavgifter utöver den summa jag betalar månadsvis för den preliminära skatten? Det ska jag väl inte? När man betalar in sin preliminära skatt månadsvis så delar man väl egentligen bara upp betalningen av skatt istället för att betala allt i slutet av året? Sen undrar jag också, eftersom jag inte betalat någon preliminärskatt under de senaste fyra månaderna, vilken påverkan kommer detta ha på denna preliminära inbetalningen av skatten samt den slutgiltiga skatten?

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2017-01-12, kl 08:02

sven74

sven74

Inlägg: 27

Jag har en app som säger att 24000 kr in ger en "lön" på 13457 efter skatt.
Det var väl samma som du fick på verksamt?
Det är inga problem att göra en prel. Inkomstdeklaration i efterhand.
Nästa alla nystartade firmor sätter noll kronor vid start. Du får räkna med att få betala ikapp.

www.kvitto-online.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2017-01-12, kl 10:07

isabellscp

isabellscp

Inlägg: 3

Citat:

Ursprungligen postat av: sven74

Jag har en app som säger att 24000 kr in ger en "lön" på 13457 efter skatt.
Det var väl samma som du fick på verksamt?
Det är inga problem att göra en prel. Inkomstdeklaration i efterhand.
Nästa alla nystartade firmor sätter noll kronor vid start. Du får räkna med att få betala ikapp.



Ja det var samma som jag fick på lönekalkylatorn! Vad är det för app du har? För den verkar ju vara hjälpsam att ha nerladdad!
Okej, vad bra! Tack för hjälpsamt svar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2017-01-12, kl 21:19

sven74

sven74

Inlägg: 27

Appen är "Min firma" som går att ladda ner gratis från Appstore.
Sen får du ta "lönen" med en liten nypa salt, för skatten som påverkar lönen skiljer något mellan olika kommuner, landsting och församlingar(kyrkoskatt).

Citat:

Ursprungligen postat av: isabellscp

rar min preliminära skatt och får en månadsvis debitering på denna, ska jag fortfarande lägga undan pengar för skatt och egenavgifter utöver den summa jag betalar månadsvis för den preliminära skatten?



Tanken är att den preliminära skatten som betalas in under året ska motsvara den slutgiltiga skatten, så att man slipper en obehaglig överraskning vid nyår. Det är förstås alltid bra att ha en buffert.


www.kvitto-online.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2017-01-13, kl 07:46

sven74

sven74

Inlägg: 27

Förutom att betala preliminär skatt så ska även momsen betalas in. Du har förmodligen årlig redovisning av momsen. Det påverkar inte löneuträkningen eftersom Appar/program tar hänsyn till momsen.

www.kvitto-online.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat