Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Avdrag /Skatt

Inlägg 1 av 4

2005-01-10, kl 15:37

username

Marcus
Lezon

Avdrag /Skatt

Tänker starta en E-butik (Enskild firma), ( ska hyra en färdig e-butik 340 kr mån).
vilka avdrag har jag rätt till ?

2)
Behöver jag F-skatt + egna avgifter , eller någon annan form.
3)
Vilka farror finns det med skatten, om jag tex. inte skulle tjäna någon slant under ett par månader ? Ska jag endå betala skatt ? eller hur går det till ?

Tacksam för svar

Markus

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-01-12, kl 19:21

foretagande

foretagande

Du har ingen avdragsrätt för något som privatperson, däremot får firman ta upp kostnader som är förenade med verksamheten, bla som du nämner hyran för butiken. Den enda gång du som privatperson har några avdrag som är förenade med företaget är rätten till avdrag för underskott i firman de första fem åren. Dessa underskott kan du kvitta mot inkomst av tjänst men tänk då på att de blir mycket mindre värda än om du kvittar mot framtida vinster i firman.
Du behöver F-skattsedel. Den skatten du blir debiterad med denna skattsedel ska betalas varje månad. Skulle det visa sig att man kommer att få en inkomst som skijer sig mycet från vad man angett i sin preliminära deklaration så kan man alltid lämna in en ny och få det månatliga beloppet ändrat.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-01-12, kl 21:28

username

Marcus
Lezon

Tack för svaret

Bara en sak till :

Jag trodde att " Enskild firma " beskattas årligen ( årsresultat) , medan momsen deklareras varje månad.

Rätta mig om jag har fel

Mvh Markus

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2005-01-29, kl 19:35

Homann

Homann

Om du har momspliktig omsättning under 1 miljon, så får du deklarera momsen 1 gång per år. Ansök hos skattemyndigheten.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat