Inlägg 1 av 3
2014-06-08, kl 23:50
Fråga om att anställa säljare
Jag går i funderingarna att anställa en säljare inom B2B försäljning.
Jag genomför tillväxtanalyser för företag i syfte att peka på områden där det kan finnas utrymme för ytterligare tillväxt. Rapporten visar tydligt var det finns outnyttjade resurser och jag presenterar sedan en plan för jag skulle kunna trimma dem olika delarna. Jag lämnar garanterade resultat (Pengar tillbaka och dessutom en 10 % bonus som plåster på såret om jag inte lyckas).
Jag har gjort analyser som ett led i införsäljningen av projekten, där mitt egentliga jobb görs, men jag har fått så bra respons att jag funderar på att ta betalt, men med en nöjd kund garanti i botten. Är inte kunden helt nöjd med rapporten och rekommenderade handlingsplanen, behöver de inte betala.
Jag jobbar bara mot företag som genomgått en första och andra gallring, så jag vet att det finns tydliga tecken på ett behov. I dag mer en fråga om att alla bombarderas med telefonsäljare, så alla samtal börjar såklart med ett ganska starkt motstånd. Inte nått stort problem, då de flesta är glada att man inte säljer telefonabonnemang eller hemsidor.
Nu till frågan. Jag anser såklart att säljet inte bör vara något problem för en rutinerad företagssäljare, men jag är livrädd att det bränns leads i onödan och ännu värre att det pushas för hårt och man får ett dåligt rykte. Sen är jag såklart oroad över om en säljare kommer i närheten av mina siffror, så jag vet att det är intressant för båda parter. Spontant känns det som att vi borde vara ganska lika, det jag är starkare i erfarenhet och kunskap men svagare i försäljning, är säljaren starkare i säljerfarenhet och kunskap. Eller?
Några tips på hur jag kan gå tillväga?
Jag genomför tillväxtanalyser för företag i syfte att peka på områden där det kan finnas utrymme för ytterligare tillväxt. Rapporten visar tydligt var det finns outnyttjade resurser och jag presenterar sedan en plan för jag skulle kunna trimma dem olika delarna. Jag lämnar garanterade resultat (Pengar tillbaka och dessutom en 10 % bonus som plåster på såret om jag inte lyckas).
Jag har gjort analyser som ett led i införsäljningen av projekten, där mitt egentliga jobb görs, men jag har fått så bra respons att jag funderar på att ta betalt, men med en nöjd kund garanti i botten. Är inte kunden helt nöjd med rapporten och rekommenderade handlingsplanen, behöver de inte betala.
Jag jobbar bara mot företag som genomgått en första och andra gallring, så jag vet att det finns tydliga tecken på ett behov. I dag mer en fråga om att alla bombarderas med telefonsäljare, så alla samtal börjar såklart med ett ganska starkt motstånd. Inte nått stort problem, då de flesta är glada att man inte säljer telefonabonnemang eller hemsidor.
Nu till frågan. Jag anser såklart att säljet inte bör vara något problem för en rutinerad företagssäljare, men jag är livrädd att det bränns leads i onödan och ännu värre att det pushas för hårt och man får ett dåligt rykte. Sen är jag såklart oroad över om en säljare kommer i närheten av mina siffror, så jag vet att det är intressant för båda parter. Spontant känns det som att vi borde vara ganska lika, det jag är starkare i erfarenhet och kunskap men svagare i försäljning, är säljaren starkare i säljerfarenhet och kunskap. Eller?
Några tips på hur jag kan gå tillväga?
Svara Svara med citat