Inlägg 1 av 1
2014-04-29, kl 11:07
Hur sjutton gör jag min marknadsundersökning?
Hej,
Jag är en helt ny medlem och tänkte kasta mig direkt ut i forumet med en önskan om hjälp gällande min marknadsundersökning.
Jag studerar just nu entreprenörskap och affärsutveckling på distans via universitet. Jag har långt tidigare haft en idé som jag putsat på och som nu blivit högaktuell för mig igen efter en tids vila. Det är en skarp idé, inte bara något jag använder som underlag för en universitetskurs, därför är det viktigt för mig att försöka göra en gedigen undersökning redan från början. Dock har jag viss tidsbegränsning (vem har inte det!?) och får betrakta detta som en första undersökande möjlighet att utforska min "nisch".
Generellt sett handlar det om en e-handelsplattform med stark prägel av social hållbarhet. Då marknaden är full av konkurrenter men med något annorlunda affärsmodeller så upplever jag det som svårt att relatera frågor till befintliga tjänster och det är här jag behöver er hjälp och expertis.
Om jag vill genomföra en kvalitativ (i kontrast till kvantitativ) marknadsundersökning med hjälp av en djupintervju med ett antal personer;
1. Vad ska jag tänka på generellt?
2. Hur lång ska intervjun vara lämpligtvis, antal frågor, tid?
3. Hur kan jag utforma frågor etc för att undvika att vara ledande i så stor utsträckning som möjligt?
4. Vilken/vilka frågor borde jag ha ställt här som jag inte gjort och vilket svar skulle du gett till dem?
Jag uppskattar verkligen er hjälp!
Med önskan om en trevlig valborg,
Jag är en helt ny medlem och tänkte kasta mig direkt ut i forumet med en önskan om hjälp gällande min marknadsundersökning.
Jag studerar just nu entreprenörskap och affärsutveckling på distans via universitet. Jag har långt tidigare haft en idé som jag putsat på och som nu blivit högaktuell för mig igen efter en tids vila. Det är en skarp idé, inte bara något jag använder som underlag för en universitetskurs, därför är det viktigt för mig att försöka göra en gedigen undersökning redan från början. Dock har jag viss tidsbegränsning (vem har inte det!?) och får betrakta detta som en första undersökande möjlighet att utforska min "nisch".
Generellt sett handlar det om en e-handelsplattform med stark prägel av social hållbarhet. Då marknaden är full av konkurrenter men med något annorlunda affärsmodeller så upplever jag det som svårt att relatera frågor till befintliga tjänster och det är här jag behöver er hjälp och expertis.
Om jag vill genomföra en kvalitativ (i kontrast till kvantitativ) marknadsundersökning med hjälp av en djupintervju med ett antal personer;
1. Vad ska jag tänka på generellt?
2. Hur lång ska intervjun vara lämpligtvis, antal frågor, tid?
3. Hur kan jag utforma frågor etc för att undvika att vara ledande i så stor utsträckning som möjligt?
4. Vilken/vilka frågor borde jag ha ställt här som jag inte gjort och vilket svar skulle du gett till dem?
Jag uppskattar verkligen er hjälp!
Med önskan om en trevlig valborg,
Vänliga hälsningar,
Rikard Lundgren
Pilot och aspirerande social entreprenör