Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

några frågor

Inlägg 1 av 3

2009-06-21, kl 21:50

username

Rebecca
Jussila

några frågor

Jag står precis i startgroparna att starta ett enskilt företag, en mycket liten rörelse som hobbyverksamhet, en liten butik som jag ska driva själv i mitt förråd. Jag undrar över en del saker som jag hoppas att någon kan svara på.Måste jag betala arbetsgivaravgifter för att jag själv arbetar där?Måste jag betala in pension för att jag arbetar där själv?Om jag måste ha en inhoppare(lillasyster) om jag blir sjuk måste jag då betala arbetsgivaravgifter och sånt för henne?kostar det nåt att registrera enskilt företag? måste man registrera eller kan man bara köra igång?Jag uppskattar att vinsten i företaget inte kommer att överstiga 1000:-/månad hur gör man med skatt och sånt?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2009-06-22, kl 07:18

Silvin

Silvin

På ditt överskott som blir din vinst, betalar du så kallade egen avgifter (arbetsgivaravgifter). Du får även betala sedvanlig skatt på det. I och med att du kommer att ha en väldigt låg omfattning på din verksamhet kommer det räcka med att du bokför och deklarerar ditt företag i samband med din deklaration och betalar skatt i samband med den samma.Avgifter för registrering hos Bolagsverket: Enskild firma: 900 sek. Du registrerar dig då för FA-skatt och moms.Vad gäller din syster, på all lön som utbetalas skall arbetsgivaravgifter betalas. Hoppas det gav lite klarhet.Lycka till!

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2009-06-25, kl 20:14

username

Anette
Grinde

Hej. Enskild firma måste inte registreras hos Bolagsverket - såvida du inte vill skydda firmanamnet. Enskild näringsverksamhet kan drivas utan Bolagsverksregistrering. Däremot måste registrering ske hos Skatteverket. Det är kostnadsfritt.

www.foretagshuset.net

Inläggets betyg
Svara Svara med citat