Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Ta över företag, men klarar man det?

Inlägg 1 av 4

2014-01-05, kl 21:04

chvos01

chvos01

Inlägg: 1

Ta över företag, men klarar man det?

Är lite sugen på att ta över ett företag.
Det är ett slags hotell/vandrarhem/camping/restaurang/café/bad

Men.. ett stort MEN.
Klarar man det?

Jag har verkligen noll erfarenhet av att driva eget, har gått till mitt 7-16 arbete varje dag och gjort det jag blivit tillsagd att göra - Inte så svårt.
Men nu är det tyvärr slut på det uppdraget.

Måste ha all möjlig personal och allt som ska samordnas.

Är det bara att ge upp tanken, eller kan man få proffshjälp till att börja med?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2014-01-07, kl 21:18

Silvin

Silvin

Inlägg: 123

Hur svårt det är skulle jag säga beror lite på hur de tidigare ägarna har drivit verksamheten, men givetvis är det inte omöjligt att ta över företaget.

Jag uppmanar alltid alla till att våga ta steget, men man måste veta vad man riskerar. Enklast är om du kan hitta ett bollplank som kan du kan bolla dina tankar och idéer med innan övertagandet, men även under processen.

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2014-01-10, kl 13:09

Distanskonsulten

Distanskonsulten

Inlägg: 10

Kanske kan tidigare ägarna slussa in dig? Om dom finns kvar alltså. Känner du till verksamheten sen tidigare är det mycket värt även om du inte drivit den. Du bör kanske försöka få hjälp med pappersexercisen som kan vara ganska omfattande för den här typen av verksamhet.

I övrigt håller jag med föregående skrivare.

Distanskonsulten

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2014-03-05, kl 00:43

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Låter väldigt dyrt och osäkert, annars är det en uppåtgående trend på rätt plats så kan det säkert gå bra.

Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat