Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Behöver hjälp med öppningsbalansräkning!

Inlägg 1 av 5

2013-11-26, kl 14:24

Greta

Greta

Inlägg: 18

Behöver hjälp med öppningsbalansräkning!

Hej!

Jag har precis startat en enskild firma och kommer att använda min privata cykel för att ta mig mellan de olika kunderna och min privata dator för att sköta bokföringen. Jag undrar om datorn och cykeln måste tas med som tillgångar i verksamheten eller om jag kan välja att inte göra det?

Om jag tar med det i öppningsbalansräkningen ska det även bokföras i den löpande bokföringen som egen insättning?? Nu har jag haft företaget i några veckor så kanske bara ska bokföra det som egen insättning och inte iöppningsbalansräkningen??

Mycket tacksam för svar!!:-)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2013-11-26, kl 15:06

JOLMC

JOLMC

Inlägg: 25

Hej,
Du kan välja att inte ta med dessa tillgångar!
Cykeln bör inte ingå i verksamheten, eftersom du kommer använda den privat också, förutsätter jag.
Det som ska finnas i verksamheten är den utrustning som du kommer använda för verksamheten och inte privat.
Om du inte har någon annan dator tycker jag du ska behålla den privat, och när du har behov köp en dator till verksamheten.
Om du väljer att lägga in dom i verksamheten, blir det egen insättning mot inventarier, och beloppen ska vara nuvarande marknadsvärde

Jan Olsson
JOL management Consulting AB
www.jolmc.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2013-11-26, kl 16:18

Greta

Greta

Inlägg: 18

Tack så väldigt mycket för hjälpen och snabbt svar!:-)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2013-12-05, kl 19:36

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej! Vad menar du med öppningsbalansräkning? Du är nystartad och får då en utgående balans första gången du gör ditt bokslut. När du sen startar upp det nya året så får du ingående balans.

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2013-12-07, kl 12:49

Greta

Greta

Inlägg: 18

Har läst detta i en bok jag köpt om bokföring:

När du startar ditt företag ska du redovisa de tillgångar som du skjuter till vid företagsstarten. Dessa tillgångar och hur de har finansierats ska redovisas i en öppningsbalansräkning.

Så det var det jag menade med öppningsbalansräkning

Inläggets betyg
Svara Svara med citat