Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Webb & E-handel

Välja företag: delbetalning, faktura, kort

Inlägg 1 av 5

2013-11-17, kl 18:10

whattimeisit

whattimeisit

Inlägg: 4

Välja företag: delbetalning, faktura, kort

Hej!
Jag undrar vilket som är den bästa lösningen för att erbjuda kunden delbetalning, faktura och kort? Jag har precis startat företaget så jag hade föredragit att börja med det billigaste alternativet och sen utöka betalningsalternativen när jag vet hur det går. (Verkar som att delbetalningslösningar kostar mycket, men vill gärna ha det så fort som möjligt)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2013-11-17, kl 18:26

whattimeisit

whattimeisit

Inlägg: 4

Lösningen gäller för coachning och varje kund kommer köra ungefär 2ggr/månad i 6 månader. Så 12 tillfällen x 500-800 kr.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2013-11-17, kl 20:37

Silvin

Silvin

Inlägg: 123

Allt handlar om hur mycket tid du vill lägga på detta.
Att skicka egna fakturor är dt billigaste givet att du vet att dina kunder kommer att betala.
Kort kan variera stort men räkna med några procent på totalsumman, bankerna brukar ha bra alternativ med terminaler.
Ett alternativ är izettle där du slipper fasta kostnader och investering i terminal, dock betalar du högre procent på det dragna beloppet.

Delbetalning känns spontant meningslöst givet relativt små belopp som du säger att du skall dra.

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2013-11-17, kl 23:32

whattimeisit

whattimeisit

Inlägg: 4

Ah, jag kan ju skicka faktura själv då betalningen måste vara gjord före påbörjad coachingtillfälle.

Sen så funderar jag på kortinlösen genom euroline eller teller och betalväxel med epay eller billmate. Paypal och payson är riktigt dyra men mindre krångel (hade varit utmärkt om man hade kunnat använda dem och låta kunden få betala avgiften om de väljer att betala med kort istället för faktura).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2013-11-18, kl 20:01

Silvin

Silvin

Inlägg: 123

Dåligt insatt i alla aktörer du visar upp, men det verkar bara vara e-handelsbaserade, kan självklart ha fel.
Skall du ta betalt fysiskt framför kunden och är beredd att låta kunden bära kostnaden så hade jag nog kört iZettle utsn att veta så mycket om vad du skall göra egentligen eller hur kunderna ser ut.

Följande betalningsmodell hade jag siktat på, som riktlinje i alla fall.

Utgår från att du tar 800 kr per tillfälle som du nämnde ovan som utgång.

Kortbetalning på plats hos dig: 850:-
Förskottsfaktura betala för 1 tillfälle 830:-
Förskottsfaktura betala för 2 tillfällen 1600:-
Delbetala 1 tillfälle på 6 månader som du själv fakturerar 190:-/mån = 1140:-

Izettle hade t.ex kostat dig 24:- per transaktion.

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat