Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Bolagsform?

Inlägg 1 av 3

2013-10-31, kl 10:54

EMerBaby

EMerBaby

Inlägg: 6

Bolagsform?

Jag håller på att dra igång ett företag, ska ha en webshop med barnkläder.
Nu är det dags att söka F-skattsedel..? Då fick jag frågan varför jag inte startar HB istället?
Även fått tips om att köra AB istället men vet inte så jag tänkte höra er synpunkter på de hela!
Vilken bolagsform och varför?
Fråga om de behövs mer detaljer :)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2013-11-01, kl 09:42

Formvilja

Formvilja

Inlägg: 35

Jag tycker definitivt att du kan börja med enskild firma och om det går riktigt bra så kan du uppgradera till aktiebolag. Absolut inte handelsbolag, det är en form som är på väg bort med mycket få fördelar. Om du skulle starta aktiebolag krävs det att du satsar minst 50 000 kr i företaget och du behöver en styrelse. Det är krångligare med aktiebolag och man måste ha stöd från personer i sin omgivning och förstå vad man ger sig in på. Det är mycket lättare med enskild firma där du inte behöver bland in någon annan. Fördelen med aktiebolag är att du har möjlighet att lägga undan pengar och på så sätt skatta mindre (är inte själv helt insatt i hur det går till, men vet att man belatar mindre skatt, medan i en enskild firma betalar man rätt mycket skatt).

Josefin Andersson
Grafisk formgivare
http://formvilja.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2013-11-10, kl 00:12

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Abi Design som jag startade på 60-talet har jag fortfarande kvar, visserligen vilande ett antal år samt nedlagd under viss tid. Det har gjort att jag kunnat disponera mina pengar på ett helt annat sätt. AB ses nästan som suspekt i vissa kretsar men ansvar finns där för handlingar mot banker och myndigheter, de ända som inte alltid får sina pengar är de leverantörer som borde fått det.

Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat