Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hjälp! Får vi göra så här??

Inlägg 1 av 2

2013-09-28, kl 17:18

AndreasR

AndreasR

Inlägg: 11

Hjälp! Får vi göra så här??

Hej alla kompetenta! :-)

Jag ska snart starta ett aktiebolag med mig själv som majoritetsägare. På grund av att jag inte har möjlighet att starta bolaget direkt så funderar jag på följande lösning för att vinna tid när jag väl startar bolaget.

Jag har en vän som ska bli delägare i det framtida bolaget. Min vän driver idag en enskild firma inom en annan verksamhet än vad jag ska starta inom. Kan vi göra så att hans firma beställer utveckling av en hemsida och att firman betalar fakturorna från webbyrån och därmed äger webbsidan. När jag sedan startar aktiebolaget så tänkte jag erbjuda min vän som privatperson att äga en viss del i bolaget, i utbyte mot att aktiebolaget får ta över webbsidan.

Är det ok att göra på detta sätt?? Fördelen för aktiebolaget är att det kan börja bedriva sin verksamhet direkt utan att behöva vänta på utvecklingsarbetet av webbsidan

Tacksam för era kloka synpunkter! / Andreas

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2013-12-06, kl 00:43

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej! Jag kan inte så något hinder för detta. Tänk bara på att alla fakturor i framtiden för domän och Host ska stå på ditt AB.

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat