Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Starta eget och anställd samtidigt?

Inlägg 1 av 3

2013-09-06, kl 14:04

Rama

Rama

Starta eget och anställd samtidigt?

Hejsan,
Några frågor kring att starta eget parallellt med att fortfarande vara anställd:

1. Är det F-skatt eller FA-skatt som gäller? Vad skulle hända om jag skaffade F-skatt och sen fortsätter vara anställd?

2. Om jag skaffar F-skatt eller FA-skatt, kommer min arbetsgivare få reda på det per automatik på något sätt? Eller märks det bara om man aktivt söker efter företag på mitt namn?

3. Finns det någon särskild nackdel eller viktigt att tänka på just om man fortfarande har ett vanligt jobb samtidigt som jag kör eget? Kommer för min del inte vara några stora summor pengar i den egna verksamheten inledningsvis (men förhoppningsvis längre fram :).

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2013-09-12, kl 16:04

SignExpo

SignExpo

Hej!

1. FA-Skattesedel, alltid bra att gradera sig. Det skilljer sig inte så mycket från F-skattsedel, förutom att du får jobba som anställd vidsidan om.

2. ALLTID bra att säga till sin arbetsgivare att du ska öppna eget,och driva din fritid. Du får inte vara anställd hos honom ifall du öppnar upp en konkurent firma till honom. (Om jag har för mig rätt, så ahr det med espionage att göra?)

3. Det du ska tänka på innan du gör detta är:
Har jag tid? Att ha familj & Alnställning + egen verksamhet är VÄLDIGT tids drivande. Och kan bli förmycket för många.
E.v Skulled ifall du går i konkurs med Eget Företag(EK), är väldigt jobbigt för familj och vänner. Så ge det en tanke innan, AB är alltid bättre att öppna(Öppnings avgift = 50, 000 SKR)

Lycka Till!

mvh
Viktor Sörensen
072-2523300
[email protected]
www.signexpo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2013-09-15, kl 09:06

PeterK

PeterK

Arbetsgivare har rätt till att vägra låta dig ha firma vid sidan om. Men om det inte är konkurrens och inte stör ditt vanliga jobb finns inga problem. Men ställ inte frågan muntligt för ett muntligt svar kan nekas efteråt - utan se till att ett OK är skriftligt, t.ex. i form av ett E-mail. Du kan maila din arbetsgivare typ:

Hej
Jag tänker starta en egen firma vid sidan om mitt arbete som skall syssla med xxx ...

Utgår från att du inget har emot detta - isåfall hör av dig snarast
.

...
Ungefär så, och spara kopia på mailet (skocka kopia till dig själv som bevis och skriv ut den - datorer kan krascha.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat