Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Vad är ett lagerbolag

Inlägg 1 av 9

2005-01-02, kl 23:10

username

Nomore
Freetime

Vad är ett lagerbolag

Jag har hittat lite information om såkallade lagerbolga och skulle vilja veta lite mer, skulle ni kunna ge mig lite mer info. Jag läste nånstans om att man kunde köpa ett AB lagerbolag med 100,000 kr aktiekapital för 7000 plus moms. Detta verkar inte troligt, vad är haken?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2005-01-03, kl 16:51

foretagande

foretagande

Priset för att köpa lagerbolaget ligger kanske på 7000 (tycker det verkar lite högt, har för mig att vi brukar betala lite mindre än så när vi förmedlar lagerbolag till klienter), men det priset är alltså den avgiften du får betala för att få bolaget, sedan tillkommer de 100.000 som vanligt.
Skillnaden mellan att köpa ett lagerbolag och att starta själv är bl a tidsfaktorn (med lagerbolag så har du bolaget med org.nummer och allt klart på en gång). En del av det beloppet på 7.000 är registeringsavgifterna för bolaget och de måste man ändå betala även om man startar från grunden så merkostnaden ligger på ett par tusenlappar. En fördel med lagerbolaget är att fakturan från de som säljer bolaget kommer att komma till själva bolaget som alltså kan betala denna med de insatta 100.000.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2005-01-03, kl 17:47

username

Nomore
Freetime

Betyder det då att man ska betala 7000+moms+de 100.000 som aktiebolag brukar kosta för att få ett lagerbolag?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 9

2005-01-03, kl 18:32

foretagande

foretagande

Ja och nej. Även om det är lagerbolag du köper så måste du alltså sätta in de 100.000 i AK om krävs i ett bolag. Dessa 100.000 är ju inte en kostnad utan pengar som bolaget sedan ska använda för sin verksamhet. Avgiften 7000+moms betals sedan av dessa 100.000 kronorna.
Alternativet till ett lagerbolag är att sjäva starta bolaget. Då börjar du med att sätta in 100.000 på ett spärrat konto på banken, fyller i handlingarna som ska in till bolagsverket och betalar 2000 kronor av dina egna pengar i registreringsavgift.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2005-01-03, kl 20:27

username

Nomore
Freetime

Men om man fortfarande ska betala de 100.000 kr ur egen ficka varför skulle man vilja betala ytterligare 7000 istället för de 2000 det kostar annars

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2005-01-03, kl 22:53

foretagande

foretagande

Du betalar inte ytterligare 7000 om du köper ett lagerbolag. fakturan på arvodet kommer till företaget och betalas alltså av de 100.000.
Varför man gör det? Det finns nog flera orsaker men en är tidsfaktorn. Ett lagerbolag är klart för dig att börja driva imorgon om du köper det idag, ett bolag du själv bildar kan du få vänta på i veckovis. En annan orsak är kunskapen. Om du vet med dig att du själv klarar av att fylla i registereringspapprerna, stiftelseurkunden, protokollet, bolagsordningen och skaffa fram en revisor så tillkommer inga mer kostnader är själva registreringsavgiften men behöver du hjälp med något av detta så är inte heller det gratis, du vet kanske inte heller omedelbart vem du ska vända dig till och då går det ytterligare tid. En tredje anledning är nettobeloppet. Om bolaget får en fatura på 7000 är det 7000 som ska betalas, om du ska betala det med dina egna skattade pengar hur mycket ska du då ha fått i lön för att få 7000 i handen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 9

2005-01-04, kl 00:48

username

Nomore
Freetime

Så du har hundra tusen, köper ett lagerföretag och räkningen kommer då till företaget?
Så summan du behöver är egentligen 100.000kr och inte de 7000 eftersom du måste ha 100.000kr för att starta företaget, har jag fattat det rätt?
I såfall är det väl lite fel reklam eftersom det ger intrycket att du kan köpa ett företag för 7000 och ha 100.000 i aktiekapital för bara 7000kr. Det kan ju inte stämma men det intrycket får man av reklamen på de hemsidorna

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2005-01-04, kl 10:53

foretagande

foretagande

Nu vet jag inte vilka sidor du varit inne på men jag gjorde en sökning på lagerbolag och gick in och tittade på de träffar jag fick på första sidan, "riktiga" träffar alltså inte annonserna i kanten. Av dessa bolagen var det bara ett där jag tyckte att det dåligt framgick att man själv ska sätta in AK. Jag tror problematiken här ligger i terminologin och förståelsen för varandra. Du och de som säljer bolagen pratar helt enkelt olika språk och förstår inte riktigt hur ni kan missuppfatta varandra.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2005-02-24, kl 03:49

username

Göran
Axelsson

Att köpa ett AB för t.ex. 7.000 kr innebär att du ger 107.000 kr till säljarna och de ger dig 100.000 kr tillbaka.

Mycket trixande om fördelen med detta. En fördel är helt enkelt att du inte har 100.000 kr till aktiekapitalet.

Det är således ingen mening med att lämna 100.000 kr till säljarna när de ändå ska ge dig 100.000 kr tillbaka, så du ger dem helt enkelt bara 7.000 kr. Nu har du ett bolag som inte har ett enda öre i verkligheten.

Problemet är bara att det måste finnas 100.000 kr i bolaget. Du måste således lägga in de pengarna i bolaget på något sätt.

Ett trix är att låna ut pengarna som inte finns och sedan betala tillbaka lånet då och då. Risken med detta är om bolaget går omkull. Alla som då är skyldiga företaget pengar kommer att krävas på dem.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat