Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum ABC för dig som vill starta eget

Att starta en städfirma?

Inlägg 1 av 13

2012-01-29, kl 01:49

FiratGunes

FiratGunes

Inlägg: 71

Att starta en städfirma?

Hej,

Jag skulle behöva lite tips och råd från er där ute som har erfarenheter från antingen städbranschen eller kompetens inom eget företagande.

Jag är inne på att starta en städfirma och skulle behöva lite hjälp inför starten.

Är det något speciellt jag bör tänka på?
Finns det några speciella regler som måste följas när man startar städfirma?
Hur fungerar det med anställda när dem är anställda som extra vid behov? Måste dem ha ett visst antal timmar i månaden?

Hur bör man gå vidare från IDEN att starta städfirma?
Jag har idag 4 personer som har 15-20års erfarenhet inom städning som väntar på att jag ska starta städfirman och anställa dem men hur börjar jag egentligen?
Att registrera en firma är ju enkelt via verksamt.se men vad är nästa steg? och steget efter det?
Hur bör man göra för att hitta kunder?
Vi leker med tanken att jag startar en städfirma imorgon och anställer alla städare som bara jobbar extra vid behov. Dagen efter så kontaktar jag exempelvis scandic hotell och dem vill anlita oss som städbolag. Hur går man tillväga därifrån? Man vill ju självklart skriva kontrakt då med scandic hotell på kanske 1 år, hur skriver man dessa kontrakt? Finns det någon som kan hjälpa till med och skriva dessa kontrakt? Hur skriver man kontrakt vid anställning?

Städfirman exempel: Att anställa städare som extra vid behov, det vill säga att dem får lön bara när firman fått inkomst. Anställa säljare som jobbar på provision och får bara lön när dem sålt in till nya kunder.
Exempelvis: December månad så säljer varken säljaren något och får då ingen provision utbetald och städarna har inte jobbat en enda timme då det inte funnits jobb. Inga löner betalas ut alls! Är jag helt ute och cyklar? Går det och göras på detta vis?

Jag skulle vara otroligt tacksam för all hjälp jag kan få här på forumet. Någon som kanske kan hjälpa till och göra en plan från A till Ö till mig om vad som bör göras innan start och under drivandet av bolaget?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 13

2012-01-31, kl 02:59

j.b

j.b

Inlägg: 9

Hej

Ett tips är att deltar i starta eget kurs. Vissa kommuner runt i Sverige kör kostnadsfria kurser.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 13

2012-01-31, kl 09:08

zabsv

zabsv

Inlägg: 14

Många kommuner har någon form av nyföretagarcentrum där man brukar kunna få hjälp att göra en affärsplan och ta fram en budget. Dom borde också kunna hjälpa dig med mallar för anställningsavtal och kontrakt.

Du kan också kolla med arbetsförmedlingen och skatteverket i ditt område, dom har ibland kurser/information för nyföretagare.

Ta också en titt på www.almi.se och www.verksamt.se.

www.expressit.se - Programmering för webb och appar.
foretagsideer.se - Hitta affärsideer.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 13

2012-02-01, kl 00:30

FiratGunes

FiratGunes

Inlägg: 71

Tack för era svar. Jag har varit i kontakt med arbetsförmedlingen och dem ville knappt ha något med mig och göra då jag idag inte är arbetslös. Dem kunde bara hjälpa folk som var arbetslösa.

Jag har även varit inne på verksamt.se och registrerat mig och gjorde en affärsplan, men affärsplanen hjälpte ju mig verkligen inte. Affärsplanen var väldigt bra och skriva då det dök upp massa frågetecken som jag inte hade tänkt på innan men mer hjälpte det inte.

Hur vet man tex vilka inköp man ska göra? och varifrån ska man göra dessa inköp? Jag har ju ingen aning om vilka produkter som rekommenderas inom städbranschen och om man ska välja miljövänliga produkter eller inte osv.

Finns det någon man kan vända sig till som kan tillsammans med mig göra en plan om vad som ska göras exakt? Typ vad som ska inhandlas, hur kontrakten bör skrivas, vilka priser som borde sättas, helt enkelt innan starten av företagen.

Är tacksam för alla svar jag får!




Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 13

2012-08-07, kl 15:58

Holger

Holger

Inlägg: 12

Du kan hitta några tips här http://tips-om.se/jobba-med-manniskor/starta-stadforetag
Lycka till!
Holger

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 13

2013-05-28, kl 07:54

Holger

Holger

Inlägg: 12

Här kan du hitta bra information om det du frågar efter. http://tips-om.se/starta-stadforetag2

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 13

2013-05-28, kl 21:59

Mimorrell

Mimorrell

Inlägg: 19

Jag skulle tipsa om att satsa på att städa grönt! Alltså så naturliga produkter som möjligt och satsa på det! Människor börjar bli mer och mer obs på vilka kemikalier som används och vill ha naturligare alternativ som Grumme Tvättsåpa och eddik&citron etc. Bygg en snygg hemsida med erat Gröna-städ tänkande! Utveckla en blog med konkreta tips för hemmastädaren. :)

MVH/Michaela Morrell
http://www.michaelamorrell.com

MVH/Michaela

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 13

2013-05-28, kl 22:13

Holger

Holger

Inlägg: 12

Jag håller verkligen med om att man bör satsa på "grön" städning.

Både privatpersoner och företag är miljömedvetna. Det gäller för städföretagen att välja rengöringsmedel som är miljövänliga vid användandet, att de har framställts på ett miljöanpassat sätt och att de transporteras från råvarustadiet till slutkonsumenten på ett klokt sätt med tanke på miljön. Städarbetet ska ske på ett så resurssnålt sätt som möjligt. Med en genomtänkt städning ur miljösynpunkt kan en städare göra väsentliga besparingar av energi, vatten och avfall samt på det transportarbete som krävs till och från den lokal som ska städas.

Det tror jag, som framgår av föregående inlägg, är en viktig faktor för att lyckas i dagens konkurrens.
Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 13

2013-06-26, kl 02:01

Lindaujohansson

Lindaujohansson

Inlägg: 12

Hej Firat,

Jag jobbar som EntreprenörsCoach och har en hel del tips om hur du ska gå tillväga. För det första säger du att du redan har människor som har erfarenhet från branschen som du skulle i så fall anställa, då skulle jag göra så här:

1. Samla ihop dessa människor och prata med dem om hur den optimala städfirman skulle se ut från deras synvinkel (du kommer få en massa bra tips som du inte tänkt på tidigare), fråga dem även om medel och verktyg etc.

2. Sedan måste du bestämma dig för vilken målgrupp du vill vända dig mot (säg inte alla!), är det privatpersoner, hotell, serviceinrättningar, företag etc?

3. När du bestämt dig för vilken målgrupp så ringer du runt till några stycken som tillhör din målgrupp och ber att få intervjua dem kort, säg som det är att du funderar på att starta ett städbolag och du vill få hjälp med att skapa det bästa städbolaget utifrån kundernas synvinkel. Så ber du dem beskriva vad de verkligen önskat sig ifrån ett städbolag. Lovar att de kommer hjälpa till och förhoppningsvis får du en framtida kund bara genom att du visat dig intresserad av deras synpunkter.

4. När det gäller inköp av varor kan du vara lite finurlig. Du kan ringa upp 4 lokala städfirmor och erbjuda dem ett samarbete. Du kan föreslå att ni kan gå ihop och köpa varor tillsammans för att på så vis kapa priserna hos leverantören.

Nu har du fått en massa att starta med i alla fall - hoppas att det hjälper dig!

Linda U Johansson - EntreprenörsCoach
www.lindaujohansson.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 13

2014-07-25, kl 10:25

JonathanSjoholm

JonathanSjoholm

Inlägg: 61

billiga städ produkter (städmaterial) hos Office moose www.officemoose.com

-------------------------

www.officemoose.com
http://officemoose.com/kampanjer.html
http://officemoose.com/contacts/
https://www.facebook.com/officemoose
https://www.linkedin.com/company/office-moose

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2