Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Min plan

Inlägg 1 av 2

2013-05-22, kl 15:04

Angelicaa

Angelicaa

Min plan

Hej!
Tänkte skriva ut min plan för de kommande 18 månaderna, den känns lite för vattensäker för mig så tänkte kolla vad ni ser i planen, tusen tack!

Jag är just nu heltids anställd i statlig verksamhet, har en delvis inaktiv enskild firma som mitt mål är att arbeta heltid med. Jag innehar FA-skattsedel och är momsregistrerad.

Jag har kunder nog att endast syssla med min konsultfirma, vilket är min stora dröm.

Såhär ser min plan ut:
- Spara ihop en tillräcklig buffert för att kunna leva ”utan” full inkomst i tre månader.

- Kontakta en redovisningskonsult/ekonom som ska hjälpa mig kontinuerligt med ekonomin då detta inte är min starka sida

- Minst fakturera 60 000 kr i månaden

- Gradvis öka denna siffra och uppsöka banker för att antingen ha sparat ihop 50 000 kr alternativt låna 50 000 kr för att omvandla firman till ett AB

Vad tror ni om detta – låter det som en stabil plan eller har ni några synpunkter?

Stockholms CVkonsult - hjälper dig att söka jobb!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2013-05-24, kl 20:53

REDAKTUELLT

REDAKTUELLT

Din plan är ju ”vattentät” som idé betraktat.
Eftersom ingen har en susning om vad slags jobb du tänker göra så blir
synpunkterna därefter.

Du kommer naturligtvis att lyckas om du sätter den i verket. Förhoppningsvis
Kan du ”göra jobb i firman” samtidigt som du är anställd? Om inte så behöver
du sannolikt spara ihop lite mer pengar.

Din fakturering verkar dock lite blygsam.
Och utan att en aning om vad slags utrustning du behöver i din firma
(du kanske klarar dig med en dator & en uppkoppling?) så känns 60000 fakturerat
aningen tunt. Bokföringskonsulten skall ju också leva. Ta en som är gnetig, noggrann,torr och effektiv. Med Prima referenser. Upprätta en förtroendefull relation med vederbörande- men framförallt lär dig grunderna i bokföring så att du kan bedöma konsultens arbete. Du och bara du kommer att bära det juridiskt personliga ansvaret för allt som konsulten gör.

Låt oss säga att 10000 ryker i omkostnader: då har du 50 tusenlappar att ta ut i lön. Då får du behålla c:a 25000:- kanske nån krona mer.
Resten är skatt o arb. avgifter / egenavgifter.

Du kommer att jobba hårt. Du kommer att behöva köpa service. Bra boende. Bra bil.
Du bor i Stockholm. Dyrast i landet. 25000 i månaden är en tight budget
för en som jobbar 10-15 timmar per dygn för det är nog minimum du får räkna med
som nystartare.
Låt dig inte skrämmas. Ta det som en utmaning och lYCKA TILL !
Imre
...sky is he limit...

...sky is the limit...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat