Inlägg 1 av
5
2013-05-06, kl 16:17
Ulf
Eklöf
Starta enskild firma behöver tips och hjälp!
Hej!
Har länge gått i tankarna att dra igång eget och varit arbetslös ett tag.
Nu har jag fått ett jobb men inte inom min expertis och önskan/längtan att jobba med det som jag är utbildad inom är stor. Eftersom mitt jobb innebär skift kommer jag ha mycket "egen" tid då jag kan pyssla med firman vilket är bra.
Det jag kommer sälja är tjänster inom design, reklam och profilering. Enbart till företag, ej privatpersoner.
Jag behöver bara få lite lättare översikt om vad som behövs. Informationen jag hittar är så mycket att det inte blir intagbart nästan.
På mitt jobb har jag en någorlunda fast lön (lite bonusar mm som skiftar) och i bolaget jag vill starta kommer jag inte tjäna många kronor första året åtminstone.
vad behöver jag göra förutom F-skatt? behöver jag meddela min arbetsgivare att jag kanske har en inkomst till? Hur betalar jag in skatt, månadsvis? Om jag inte tjänar några pengar i bolaget då? Hur gör man då?
Vilka avdrag kan man göra? Jag kommer bedriva verksamheten hemifrån med min dator och privata internetabonnemang. Kan man göra avdrag för trendspaningsresor exempelvis?
Skulle vilja veta om det finns någon bra guide som täcker allt, från första tanken till färdigt bolag och vad det innebär första bokslut mm.
Med lättövergriplig info.
Blir tok på all info som finns på massa olika håll, skulle vilja ha det samlat så att man inte missar något viktigt.
Tack så jättemycket på förhand
och ha det underbart i vårsolen!
Svara
Svara med citat
Inlägg 2 av
5
2013-05-07, kl 11:02
Formvilja