Inlägg 1 av
5
2013-05-06, kl 16:17
Ulf
Eklöf
Starta enskild firma behöver tips och hjälp!
Hej!
Har länge gått i tankarna att dra igång eget och varit arbetslös ett tag.
Nu har jag fått ett jobb men inte inom min expertis och önskan/längtan att jobba med det som jag är utbildad inom är stor. Eftersom mitt jobb innebär skift kommer jag ha mycket "egen" tid då jag kan pyssla med firman vilket är bra.
Det jag kommer sälja är tjänster inom design, reklam och profilering. Enbart till företag, ej privatpersoner.
Jag behöver bara få lite lättare översikt om vad som behövs. Informationen jag hittar är så mycket att det inte blir intagbart nästan.
På mitt jobb har jag en någorlunda fast lön (lite bonusar mm som skiftar) och i bolaget jag vill starta kommer jag inte tjäna många kronor första året åtminstone.
vad behöver jag göra förutom F-skatt? behöver jag meddela min arbetsgivare att jag kanske har en inkomst till? Hur betalar jag in skatt, månadsvis? Om jag inte tjänar några pengar i bolaget då? Hur gör man då?
Vilka avdrag kan man göra? Jag kommer bedriva verksamheten hemifrån med min dator och privata internetabonnemang. Kan man göra avdrag för trendspaningsresor exempelvis?
Skulle vilja veta om det finns någon bra guide som täcker allt, från första tanken till färdigt bolag och vad det innebär första bokslut mm.
Med lättövergriplig info.
Blir tok på all info som finns på massa olika håll, skulle vilja ha det samlat så att man inte missar något viktigt.
Tack så jättemycket på förhand
och ha det underbart i vårsolen!
Svara
Svara med citat
Inlägg 2 av
5
2013-05-07, kl 11:02
Formvilja
Kul att du vill starta eget! Det du först måste göra är att kolla med din arbetsgivare så att hen är med på att du startar eget. Om det är inom en verksamhet som liknar det du ska starta så är det inte alltid som arbetsgivaren går med på detta till exempel. Du får inte konkurrera med din arbetsplats. Jag rekommenderar att läsa "Starta & driva företag" av Björn Lundén och Ulf Bokelund Svensson. Eller också att du går en liten starta eget-kurs. Det finns en hel den att känna till och det är viktigt att man har koll på bokföringen ifrån början. Och ta ett steg i taget är mitt råd som som startade upp mitt företag för en månad sedan inom grafisk formgivning.
Och det är en FA-skatt du behöver.
Josefin Andersson
Grafisk formgivare
http://formvilja.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
5
2013-05-10, kl 13:53
Ulf
Eklöf
Tack för svaren!
Det jag är mest intresserad av i råd och tipsväg är hur bokföring ska göras. hur? Hur ofta? Oavsett om pengar kommer in eller inte? mm mm.
Jag kommer ju endast att sälja tjänster och kommer inledningsvis inte ha några utgifter förutom resor med bil. Övriga små utgifter kan jag täcka med min inkomst från anställning.
All info kring den ekonomiska biten och redovisningen av den mottages tacksamt:)
///Uffe
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 5 av
5
2013-05-10, kl 14:03
Formvilja
Jag sköter min bokföring på Promikbook.com där man kan bokföra och skicka fakturor gratis. Man bokför när det behövs så som när man köper in något och när man säljer något. Jag har ett tjänsteföretag, men det är mer utgifter än vad man kan tro även då. Hur man bokför kan man lätt googla sig runt och lära sig själv eller kanske gå en kurs hos skatteverket. Har ej momsredovisat än, jag har var tredje månad men man kan välja varje eller årsvis också.
Josefin Andersson
Grafisk formgivare
http://formvilja.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat