Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Delägare i AB

Inlägg 1 av 3

2013-05-01, kl 09:34

MikaelP

MikaelP

Delägare i AB

Jag är idag anställd hos ett AB som chaufför.Jag har blivit erbjuden att bli delägare i ett nytt AB som kommer att ägas av min nuvarande chef och jag.Jag kommer att göra i princip allt jobb i det nya bolaget.Men det är bara jag som tar ut lön i det nya AB.Eventuell utdelning delas det på.Förslaget låter som en sämre affär för mig.
Det är ju bättre än att vara anställd,men sämre än att vara helägare.Det krävs över 1 miljon i lån för att starta företaget.Jag klarar själv bara 1 miljon om jag ska stå för 20% kontantinsats.
Många säger att det förr eller senare blir problem med kompanjonskap.
Några råd?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2013-05-02, kl 07:45

karis

karis

Har du inte tidigare varit delägare eller på annat sätt skaffat kunskap om hur ett delägarskap fungerar och regleras för du vända dig till en erfaren advokat.

När man blir delägare i ett aktiebolag med få delägare 'måste' detta regleras i ett aktieägaravtal, d v s ett avtal mellan aktieägarna som reglerar bl a vem som gör vad i bolaget, vilken ersättning som ska utgå, hur aktierna i bolaget får överlåtas, vad som sker vid sjukdom etc. Och vid upprättandet av ett sådant avtal är en kunnig och erfaren advokat guld värd.

Gå INTE in som delägare utan att ett skriftligt och väl genomarbetat aktieägaravtal finns mellan dig och din nuvarande chef/framtida kollega.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2013-05-03, kl 15:51

LBSystems

LBSystems

Tänk igenom detta NOGA och kolla också med en advokat/revisor vad man behöver tänka på.
Det är också mycket viktigt att upprätta ett avtal där allt regleras, eftersom även om ni (du och din framtida kollega) är bästa vänner idag så kan det ändras fort när det kommer pengar med i bilden.

Sedan undrar jag varför du ska ha en kollega om det är du som ska göra allt jobbet, vad är kollegans del i det hela?. Här tycker jag också att ni ska avtala hur stor del av utdelningen som du resp. han/hon ska ha.

Nåja, kommer jag på något mer så skriver jag igen.

Lycka till..

Inläggets betyg
Svara Svara med citat