Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Starta hemsida med kompis - Bolag?

Inlägg 1 av 7

2012-10-07, kl 19:26

fringstrom

fringstrom

Inlägg: 4

Starta hemsida med kompis - Bolag?

Hej, jag och en kompis funderar på att starta en hemsida, vad det kommer vara för hemsida är oviktigt, men jag undrar iaf hur vi ska gå tillväga för att kunna dela vinsten på ett lagligt sätt. Tanken är att starta ett HB under bådas namn, i början kommer förstås vinsten vara extremt liten men vi hoppas att den ska växa med tiden. Den andra tanken med att starta ett HB är att vi då kan ha andra projekt under det bolaget. Frågan jag då har är, hur kommer det fungera med skatt? Kommer man först vara tvungen att betala skatt för bolagets vinst sedan skatta det vi tar ut till oss själva som lön?

Ex: Bolaget tjänar ett år 100.000 kr.
50.000 kr läggs undan för att betala skatt vid slutet av året eller hur det nu fungerar(som sagt är dåligt insatt på det hela, därför jag vänder mig hit)
50% av vinsten varje månad kommer vi dela på som lön, detta ska också skattas(?)

Frågan är alltså, betalar både bolaget skatt på vinsten och vi på det vi tar ut som "lön"?

Har jag varit otydlig gällande någonting så fråga gärna, vill som sagt bara lära mig så mycket jag kan innan jag sätter igång med något. Det enda jag inte riktigt vill svara på är vad hemsidan kommer gå ut på då jag gärna vill hålla folk som redan kan sånt här att möjligtvis ta idén och göra pengar på den innan jag har chansen ;)

Mvh Filip

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2012-10-08, kl 18:00

fringstrom

fringstrom

Inlägg: 4

bumpppppp för jag vill gärna ha svar :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2012-10-08, kl 23:11

vitorm

vitorm

Inlägg: 58

Jag driver en egen firma, jag vet inte exakt hur det är gällande hb. Men tror det är ganska likt.

Du frågar om skatten. Ni betalar skatt på er vinst. Du behöver inte betala dubbel skatt på lönen. Era egna Löner räknas inte heller som utgifter.

Om du går med en vinst på 100k kr på ett år så betalar du skatt på de 100k. Vad skatten blir är svårt att säga eftersom framförallt egenavgiften varierar stort beroende på er ålder men 50%, som du även säger, får du räkna med.

Det viktigaste är att ni bokför allting regelbundet. Läs också på verksamt.se och skatteverket.se. Gå även kanske en kurs i hur man bokför.

Vad det gäller bolagsform så är det nog hb som gäller för er. Lite dyrt att skapa ett ab (kostar 50k typ).

Lycka till

http://www.vitorm.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2012-10-08, kl 23:38

fringstrom

fringstrom

Inlägg: 4

Tackar hemskt mycket för informationen. Har googlat väldigt mycket(kanske inte tillräckligt) och inte funnit några konkreta svar. Denna sida verkar vara en guldgruva för unga personer med ambitioner att starta eget.

Ja som du säger verkar HB vara den mest logiska lösningen. Men som jag sa kommer nog inte denna sida generera någon egentlig vinst på ett ett tag efter starten, är det någon idé att bokföra en månadsinkomst på 300 kr? Och hur ofta bör man bokföra? Finns det alternativ för hur ofta man ska göra det t.ex kvartal, halvår eller årlig? Som sagt, är jag luddig med någon av frågorna förklarar jag mig göärna. Evigt tacksam för svar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2012-10-08, kl 23:41

fringstrom

fringstrom

Inlägg: 4

Vill tillägga innan du återigen hänvisar mig till verksamt.se och skatteverket.se att jag känner att få ett "riktigt" svar från en person med riktig erfarenhet från området kan vara ett väldigt bra komplement till informationen på hemsidorna. Vill inte vara slö och få allt serverat på silverfat utan bara försöka suga upp mig så mycket information som möjligt.

Har kollat upp diverse kurser för att starta eget, bokföring osv. Funderar starkt på att söka till en högskoleutbildning med inriktning företagande.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2012-10-09, kl 09:23

vitorm

vitorm

Inlägg: 58

Inte för att jag är speciellt erfaren. Jag sa att jag driver en egenfirma. Jag är dock också ung och har inte ens gått med vinst på mitt företaget än osv.

Vad det gäller bokföringen, är det bra att bokföra allting när det händer. Det blir mycket enklare sen när du ska deklarera. Om man har en så låg vinst som du räknar med att få, behöver du enbart betala skatt en gång per år. Du måste helt enkelt kunna sammanställa alla dina siffror när du deklarera och du betalar din skatt i samband med det. Du kan även välja att betala oftare, allt det där kan du begära på verksamt.se sen när du skapat bolaget.

http://www.vitorm.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2012-10-14, kl 15:55

ThomasH

ThomasH

Inlägg: 9

Ett tips jag kan ge dig är att förbereda er på att särskilja er vänskap med ert affärssamarbete. En hel del personer som varit vänner hela livet kan gå i klinsch eftersom man inte definerat sina roller tillräckligt tydligt. Det viktigaste är att fördela ansvarsområden och att det är solklart vem som tar hand om vad. Lycka till!

En vino veritas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat