Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Hur långt kan jag komma utan företag?

Inlägg 1 av 4

2012-06-27, kl 14:40

Snowman

Snowman

Inlägg: 12

Hur långt kan jag komma utan företag?

Hej

Säg att en person startar upp en annons site där privatpersoner och företag har möjlighet att annonsera om sina produkter gratis.

Ffter ett tag inser man att det kostar en del i underhållning av siten så man vill införa en mindre summa per annonons.

Detta skapar en del frågor :

  1. Måste man starta företag?
  2. Behöver man deklarera in och ut betalningar även om de går jämnt ut?
  3. Hur deklarerar man detta utan företag?
  4. Finns det någon gyllene gräns för vad jag kan göra som privatperson och när jag måste starta företag för att fortsätta?
  5. Stämmer det att skatten endast är 8% på denna typ av tjänst(antar att det räknas som reklam)?


Anledningen till att man kanske inte vill starta företag är för att det innebär en hel del extra jobb, dessutom så finns det problem om man en dag skulle bli arbetslös.

Jag har läst runt lite på skatteverkets hemsida men blir inte klar på vad som passar in i denna specifika situation?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2012-06-27, kl 15:35

soleah

soleah

Inlägg: 18

Hej följande länk kan nog vara av intresse för dig. http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html

Internet är Världen i en liten skärm, lär dig att nyttja den... www.ibyn.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2012-06-27, kl 16:15

Snowman

Snowman

Inlägg: 12

Citat:

Ursprungligen postat av: soleah

Hej följande länk kan nog vara av intresse för dig. http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html



Tack men den har jag redan läst och jag har svårt att anpassa det som står där till klartext i den specifika situationen som jag angivet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2012-06-28, kl 14:32

Snowman

Snowman

Inlägg: 12

Har nu pratat med skatteverket och tydligen är det så att man kan som privatperson ta in en vinst på 30 000 kr / år, detta måste man dock se till att inkomstdeklarera på särskild blankett. Så det man får tänka på är att man får skatta på pengarna men det är också allt(inga extra skatter tillkommer).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat