Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Introduktion till Facebooks ekosystem

Inlägg 1 av 1

2012-05-30, kl 10:34

mobilizerpunktse

mobilizerpunktse

Inlägg: 8

Introduktion till Facebooks ekosystem

Facebook är ett enormt forum som kan göra väldigt mycket för ditt företag. Ville ge er alla en liten introduktion till Facebooks ekosystem.

Under 2009, startade ett enda ensamt företag, US florist 1-800 Flowers, en e-butik på Facebook och gjorde det sociala nätverket till sitt hem. De byggde en e-butik där de tyckte det var bäst lämpat, i konversationernas centrum. Andra följde snart efter; först kom musikartisterna, filmskaparna och TV-programmen. Sedan kom kändisar. Sedan kom detaljhandlarna och därefter kom de stora varumärkena och snart hade det sociala nätverket blivit en kommersiell motorväg.

Under den tiden, sedan den första säkra transaktionen utförts på en Facebooksida för en 34 dollars bukett kl 11:50 den 8 Juli 2009, har handel via Facebook utvecklats. Facebook handel eller F-handel som det kallas i folkmun, har utvecklats från att bara sälja PÅ Facebook sidor till en fullständig ekosystem av lösningar för att sälja MED Facebook.

Facebookhandelns ekosystem: Sälja på Facebook

Facebook Butiker - tredje parts e-handel system som som installeras på Facebook företagssidor som gör det möjligt för användarna att handla och genomföra köp utan att lämna nätverket. Möjlighet att bläddra, dela och köpa från en e-butik på deras Facebooksida.

Vi på Mobilizr har som enda företag lanserat generation 2 av Facebookbutiker. Inget krav på godkännande/installation av app, full synkronisering mot befintlig webbutik. Ingen extra administration.

Håll ögonen öppna för en enorm utveckling på denna fronten.

Facebook Erbjudanden - Facebook´s erbjudandeplattform som gör att leverantörer får nya kunder att betala i förskott för kuponger som kan lösas in i butik eller online. Till exempel, American Swim Association som erbjuder presentkort för förbetalda simlektioner.

Facebook Krediter - Facebooks egna valuta, som används för inköp inom Facebook för virtuella varor, digitala produkter och Facebook erbjudanden. Till exempel, Warner Bros tillåter användare att betala med Facebook krediter för att hyra filmer från Facebook´s filmsidor (t ex Harry Potter, Batman, Inception).

Facebookhandelns ekosystem: Sälja med Facebook

Facebook Apps - tredje parts Facebook applikation för Facebook-sidor, typiska applikationer är produktkataloger, avsedda att driva trafik till externa e-handelssajter. Till exempel Apples iTunes Facebook-sida innehåller en bläddringsbar katalog över utvalda förhandsvisningar av låtar som länkar vidare till produktsidor på den ursprungliga ehandelsplatsen, där inköpen kan göras. Jätten Walmart använder en liknande app för att driva besökare till butikerna som presenterar aktuella erbjudanden som bara erbjuds när tillräckligt många människor har "Gillat" dem på Facebook.

Facebook Utvecklarverktyg - en uppsättning Facebook verktyg som låter företag att förenkla, anpassa och socialisera både butikens och e-butikens upplevelse genom genom att tillåta Facebook funktioner. Dessa verktyg inkluderar Facebook Sociala Plugins, Facebook Autentisiering, Facebook API och Open Graph protokollet. Till exempel, ehandels webbplatser som Amazon, Levis och Estée Lauder använder Facebooks utvecklarverktyg för att ge besökarna möjlighet att logga in med sina Facebook-konton och se en personlig butik anpassad genom data från deras Facebook-konto (vänners födelsedagar, produkter "Gillade" av vänner, produkter populära av vänner). Modemärket Diesel använder i sina butiker Facebooks utveklarverktyg med QR koder (snabbrespons matris streckkoder) på produkttaggar så att konsumenter kan ”gilla” produkter på Facebook medan de handlar. Tillsammans med varuhuskedjan Macy s, Diesel testar dessutom Facebook provrum, utrustade med webbkameror anslutna till Facebook för att dela provade plagg.

Facebook Incheckningserbjudande - en mobil lokal reklamtjänst från Facebook, tillåter företag att driva kunder till butiker genom erbjudanden som annonseras på Facebook via mobilappen. En del av den sk "SoLoMo" trenden (social-local-mobile), H & M och Macy erbjuder 20% rabatt till människor som checkar in i butiken på sin mobil via sin Facebook app.

Facebook Reklam - Visar annonser på Facebook-sidor som är utformade för att driva trafik till e-handelssajter, eller besökare till butiker - ofta via nedladdningsbara kuponger. Till exempel, online floristen 1-800 Flowers använder Facebooks omdömesannonser och erbjuder 15% rabatt och gratis Facebook krediter för att driva trafik och försäljning till sin ehandelsplats. I mer allmänhet använder företag sin Facebook vägg som ett reklammedium för att marknadsföra butiksevenemang och produkter.

Svara Svara med citat