Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Kostnadsränta

Inlägg 1 av 2

2012-05-14, kl 23:09

albinstoop

albinstoop

Kostnadsränta

Hej,

Efter att ha deklarerat så kom jag fram till att jag hade ett visst belopp i skuld.

Låt säga att det beloppet för enkelhetens skull är 50'000 kr.

Vilken totala ränta (på ett ungefär) kommer jag få betala om jag betalar allt detta som en klumpsumma den 15:e oktober, om man antar att kostnadsräntan är likt förra året? Dvs basränta på 1%.

Jag använder denna för att räkna på detta: http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db800030468/kostnadsr%C3%A4nta+-+grafisk+sammanst%C3%A4llning+_2012.pdf

När jag räknar på det så känns det så otroligt lågt, inte ens en tusenlapp i ränta. Känns som jag tänker fel?

Någon som vill hjälpa mig med en snabb ungefärlig uppgift på vad räntan (i kronor) blir?

Tack så jättemycket på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2012-06-12, kl 00:14

Balansekonomi

Balansekonomi

Lägre ränta på skattekontot från 2011-09-29

Den 1 oktober sänks den så kallade basräntan från 2 procent till 1 procent. Basräntan styr de olika räntesatserna på skattebetalarnas skattekonton.
Sänkningen innebär bland annat att de som har kvarskatt att betala den 14 november 2011 eller den 12 mars 2012 får lägre ränta att betala. Skatteverkets basränta ska motsvara statens upplåningskostnad och beräknas efter den genomsnittliga säljräntan på sexmånaders statsskuldväxlar.

Efter sänkningen den 1 oktober är intäktsräntan för dem som har överskott på skattekontot 0,45 procent (45 procent av basräntan).

Kostnadsräntan för underskott på skattekontot beräknas efter tre olika nivåer.

Den lägsta kostnadsräntan, som gäller för bland annat anståndsbelopp och för obetalda underskott upp till och med 10 000 kr, blir efter sänkningen 1 procent (samma som basräntan).

Mellanräntan, för den del av den slutliga skatten som överstiger 20 000 kr och som inte är betald så att den är Skatteverket tillhanda senast den 12 februari taxeringsåret, är 1,25 procent (125 procent av basräntan).

Den högsta kostnadsräntan, som beräknas på belopp som överstiger 10 000 kr och som inte har betalats i så god tid att den är Skatteverket tillhanda senast på skattens förfallodag, är 16 procent (basräntan plus 15 procentenheter).

Som exempel så har du en skatteskuld på 50000 kr
du betalar din skatteskuld plus räntan som blir 321 kr fram till den 15:e oktober.

Thomas

Redovisningskonsult-Balans

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat