Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

borgenär sökes med ljus och lyckta

Inlägg 1 av 2

2011-10-11, kl 12:34

attila

attila

Inlägg: 2

borgenär sökes med ljus och lyckta

jag har gett mig in i en branch som kanske inte är den renaste rastaurangbranchen och ska starta upp en cateringverksamhet här i tornedalen.
tyvärr var väll inte banken positivt inställda till att ge mig ett lån, men jag har hittat en annan finainsiär men då uppstår bekymmret med att de vill ha en till borgenär så jag hoppas att ni här på forumet kan ge mig förslag på i fall det finns någon som är villig att gå in som borgenärer givetvis efter kontak med mig

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2012-03-21, kl 21:34

roxxie

roxxie

Inlägg: 58

Citat:

Ursprungligen postat av: attila

jag har gett mig in i en branch som kanske inte är den renaste rastaurangbranchen och ska starta upp en cateringverksamhet här i tornedalen.
tyvärr var väll inte banken positivt inställda till att ge mig ett lån, men jag har hittat en annan finainsiär men då uppstår bekymmret med att de vill ha en till borgenär så jag hoppas att ni här på forumet kan ge mig förslag på i fall det finns någon som är villig att gå in som borgenärer givetvis efter kontak med mig



Vet inte om det löst sig för dig. Men är nog väldigt svårt att hitta en borgenär utanför din egna familj/bekantskapskrets. (finns väl antagligen en anledning att familj/annhöriga inte ställer upp)?? och en anledning till att banken inte lånar ut. vill absolut inte vara nedlåtande. Men några frågor,. Vilken summa är det du försökt låna till? att få ihop en 200-300,000kr på vanliga blancolån brukar inte vara några problem så länge man har inkomst och utan anmärkningar. Vad är det för finansiär du hittat nu om man får fråga?
känns som en bank/låneinstitut om dom kräver borgenär.
sen är det en annan sida av det hela.
enligt egen erfarenhet så om man går utanför de vanliga bankerna så brukar ju kravet på borgenären även vara att denne är Delägare i bolaget som lånet avser.
En annan sak som är ganska avgörande kan ju vara vad du själv satsat för kapital.
Banken ser det ju antagligen som ganska ointressant och väldigt osäkert att låna ut till någon som själv inte har medel att satsa eller vill satsa själv.
Fick själv blankt nej till ens en konto/checkkredit hos banken i ett av mina bolag trotts att vi själva satsat över 100.000kr av eget kapital och inte hade några skulder verken personligen eller i bolaget (ett AB).
men som sagt. ge lite mer info om eget satsat kapital. vad/vem den nye finansiären är. etc etc. så kanske andra tips kan komma. och tänk på att det finns fler än en bank att vända sig till. och ha ALLTID allt i god ordning. prognoser, budgettar, affärsplan etc etc etc.

mvh

//E. Jörnbring

Inläggets betyg
Svara Svara med citat