Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Företagsannonser. tvång om olika tjänster?

Inlägg 1 av 3

2012-03-20, kl 09:05

roxxie

roxxie

Inlägg: 58

Företagsannonser. tvång om olika tjänster?

Tja. Håller på en hel del med beg bilar. och annonserar således en hel del på blocket.
Fick ett samtal av blockets säljare. och har även råkat ut för att annonser ej blivit godkända pga att man är företag men ej har deras företagstjänster.
Enligt blocket.se säljare så kommer dom ej godkänna annonser inom fordon om man annonserar som företag och ej har köpt deras tjänster. (och då menar jag inte bara betalat annonsen).
för att annonsera ut bilar på blocket så måste man. 1. ha en e-butik. 8600kr+moms/år.
2.betala 1200kr+moms varje månad för i snitt 10annonser/mån. OCH 3.för att ens kunna göra ovanstående så måste man vara med o annonsera på bytbil.se för nån tusenlapp i månaden. har ej fått exakt pris där ännu. dvs. att om man som jag säljer i mindre skala. mellan 2-10fordon/mån. så ska man betala blocket och bytbil ca: 35.000kr+moms=43.750kr / året för dessa annonser. låt säga att snittet ligger på 7fordon/mån. då kostar normalt annonsetrna inkl extra bilder etc. 140kr st Inkl moms. dvs ett total om. 11760kr/år. alltså en marginal på över 30.000kr om året för detta... bara för att få ha att det är ett företag. och om man inte köper det så vägrar blocket skicka bekräftelsekvitto där momsen står inräknad. (nu har jag dock funnit en väg att annonsera ändå och få momsenspecad. genom att bara betala med företagets mobil istället för kort etc.) men ju mer jag tänker på de desto sjukare låter det. deras promotion för att man skall gå med på detta är att hade ded inte varit bra så hade dom inte haft si och så många företagskunder och e-butiker.. Nja.. dom mer eller mindre tvingar ju företagare att köpa tjänsterna för att ens kunna lägga ut sina annonser. Det är skillnad på att annonsera som privatperson och som företag. det gör skillnad i försäljning.. men fan vissa stunder undrar man ju om dom ens har laglig rätt att utnyttja företags behov av att annonsera på detta sätt.
Ocker per defenition är att ett företag utnyttjar en annan parts olycka/måste ha behov till sin fördel och höjer priserna därefter.

vet inte om detta kvalar in under ocker. men långt därifrån kan det ju inte vara. rent jävla bedrövligt är det för småföretagare att tvingas pynta ut över 40lök för att ens få annonsera som företag.

//E. Jörnbring

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2012-03-20, kl 09:36

niklase

niklase

Inlägg: 191

Låter som rent skitsnack. Skicka in ett klagomål till blocket och se vad du får för svar. Posta det gärna här i tråden sen.

Behöver du en egen hemsida eller webbshop?
https://wpcms.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2012-03-20, kl 10:24

roxxie

roxxie

Inlägg: 58

Citat:

Ursprungligen postat av: niklase

Låter som rent skitsnack. Skicka in ett klagomål till blocket och se vad du får för svar. Posta det gärna här i tråden sen.



ett mail efter samtal med säljare. erbjudande om Provapå period.

"Hej och tack för ett trevligt samtal !

Som jag sa har vi ett samarbete med Bytbil där vi per automatik har
möjlighet att få ut dina bilar även på Blocket.se

För att detta ska fungera behöver ni två tjänster hos oss : Butik och
radannonsavtal

Exempel på butik : http://www.blocket.se/suvpickupcenter?ca=17

Mitt förslag är att du testar detta koncept i tre månader . Självklart
utan någon automatisk förnyelse efter avtalsslut.

Jag kan då bjuda på dagarna som är kvar i mars månad och du har dina bilar
hos oss till sista juni och tar då ett nytt beslut ang fortsatt medverkan.


Pris på denna testperiod : Butik 2 490 kr Månadskostnad
för radannonsavtal 1 240 kr (faktureras på tre st månadsfakturor)

Totalkostnad för tre månader på Blocket således 6 210 kr (samt resterande
dagar i mars månad utan kostnad)

Återkommer till dig under morgondagen ang detta. Hör gärna av dig om du
har några frågor.

Med vänliga hälsningar"..


Mail två. från en annan säljare.

"Tack för ett trevligt samtal!

Sänder här information ang. en Butik på Blocket.se tillsammans med mina
kontaktuppgifter.
En butik innebär:

* Att alla styckesannonser har ett ”skyltfönster” där dom två senast inlagd
annonsernas bilder visas tillsammans med Er logga och en upplysning om hur
många annonser som finns i Er Butik.

* Att alla annonser Ni har på Blocket.se hamnar i Butiken, oavsett vilket
län eller i vilken kategori dom ligger i.

* Att Ni ökar chansen till försäljning - både genom enskild styckesannons
samt genom själva butikssidan.



En butik innehåller:

* En företagspresentation

* Er logotype

* Kontaktuppgifter, som adress och telefonnummer

* Direktlänkning till Er e-mail

* Direktlänkning till Er hemsida

* Möjlighet till fakturering av styckesannonser

* En bannerannons som hjälper Er att förstärka företagets budskap mot kund

* En kartlänkning





För att se ett exempel på en Butik så klicka på följande länk:
www.blocket.se/kompanjonense



Övrigt:

* Ni får inloggningsuppgifter till Butiken för att kunna sköta
administrationen av butiken själva

* Pris

8 960 kronor exkl. moms / år.

För att starta en Butik på Blocket.se eller om Ni har några frågor eller
funderingar så är Ni varmt välkomna att kontakta mig.

Startar du butiken nu, så laddar jag den med 20 gratis annonser.

Ha en kanon dag.

Med vänlig hälsning"

och för att då se vad som är spec med denna "butik"


* En företagspresentation.. otroligt svårt att ha i sin annons annars :p

* Er logotype otroligt svårt att ha den på sina bilder annars.

* Kontaktuppgifter, som adress och telefonnummer. hmm finns ju i alla annonser.

* Direktlänkning till Er e-mail åh detta finns ju inte annars eller???

* Direktlänkning till Er hemsida kan man ha i vanlig annaons med.

* Möjlighet till fakturering av styckesannonser (detta kan man ej ha men man kan ju betala med mobilen och på så sätt få det fakturerat där.)

* En bannerannons som hjälper Er att förstärka företagets budskap mot kund. Detta är det enda som skilljer. dock ligger den bara på butikssidan. inte någon annanstans.

* En kartlänkning finns oxå i alla annonser annars med.

plus at man MÅSTE ha avtal med bytbil för att kunna ha det här.


mail 3. ang varför dom ej specar momsen. (vilket dom vad jag vet iaf måste göra enligt lag.)

Hej

Tack för ditt mail!

För privatpersoner så framkommer det dels högst upp i annonsformuläret vad priset är på annonskategorierna inkl, moms ifall du klickar på länken "kategori".

Väljer du att betala med telefon så kommer dessutom summan med moms att specificeras på din operatörs telefonräkning och betalar du med kort så framkommer det innan du betalar för annonsen genom din bank.

-----------------------------------
Vi ber dig återkomma med eventuella svar kring ditt ärende i den här tråden så kommer jag eller någon av mina kollegor att besvara dig så snart som möjligt.

Om du har andra frågor som inte rör det här ärendet rekommenderar vi att du skickar in ett helt nytt ärende ifrån vår kundservicesida istället:

http://www.blocket.se/kundservice

Med vänliga hälsningar,

Erik R - Blocket.se Kundservice

http://www.blocket.se/ | Sveriges största Köp & Sälj marknad

01/03 2012 13:56 - Blocket Kundservice skrev:

OBS: Ändra ej Ärende# i ämnesraden (subject)


Hej,

Tack för ditt mail.

Jag kommer skicka ditt ärende vidare för behandling av en expert på den här sortens ärenden.

Just nu har våra experter mycket att göra så det kan dröja några dagar innan ni får svar. Men vi kommer återkomma så snart som möjligt. Beklagar detta.

Med vänliga hälsningar,

Jaffar - Blocket.se Kundservice

http://www.blocket.se/ | Sveriges största Köp & Sälj marknad

01/03 2012 10:30 - skrev:



hej. kvittot på inlagd annons skoda oktavia och garageplats. inkll
ändringsbetalning specificerar inte kostnaden. vänligen skicka specifiserat
kviotto på dessa anonser.
"

och nej det spec EJ momsen etc. det bara står kostnaden. ex. 140kr för annons. och ja momsen är inräknad i detta men det är ej specifiserat.


och till sist ett utdrag från blockets info om att skaffa en butik på deras sida för att kunna annonsera som företag.

"Regler för annonsering

Blockets "Privatannonser" är till för att användas av privatpersoner som är behöriga att ingå avtal enligt vad som ovan anges i dessa Allmänna Villkor.

Blockets "Företagsannonser" är till för företag. Blocket förbehåller sig rätten att avgöra när en annons är företagsliknande. Läs mer här om vad som kategoriseras som företag. Bil- & Motorcykelhandlare måste ha ett abonnemang för att radannonsera under säljes. Köpes-annonser kan dock radannonseras direkt via Webbsidan. Alla priser ska vara inklusive moms.

En annons ligger ute i två månader från den dag som annonsen läggs upp av dig som användare såvida du inte själv väljer att plocka bort annonsen inom tvåmånadersfristen.

Blocket gör inte anspråk på att nedan angiven information, med avseende på vad som kan anses vara olagligt eller otillbörligt och således inte får förekomma på Webbplatsen, är komplett eller uttömmande. Informationen är således i dessa avseenden endast exemplifierande. Du ansvarar själv som användare för att den Information som du lägger in i annonser inte strider mot gällande lagar och regler. Du som användare är personligen ansvarig för din annons.

Blocket förbehåller sig rätten att granska samtliga annonser och att neka eller avlägsna en annons publicering på grund av att den bryter mot de Allmänna Villkoren, tredje parts upphovsrätt, annan rättslig reglering eller mot Blockets principer och anda. Om en annons nekas publicering får du som användare en annons för samma pris tillgodo, återbetalning sker ej. Ett tillgodohavande kan även att komma att erbjudas vid vissa tekniska problem eller felaktiga betalningar. Tillgodohavanden är giltiga under ett års tid. Vid missbruk av tjänsten annonsering och/eller medvetet genererande av tillgodohavanden kommer du inte få en annons tillgodo och eventuella utestående tillgodohavanden kommer att förklaras ogiltiga.

"

http://www2.blocket.se/marknadsforing/fordon.html?ca=17

länk till info om fordonshandel. där man erbjuds att om man har abonemang hos ex bytbil så förs annonseran automatisk t över till blocket oxå. men som sagt när man talar med dom så MÅSTE man ha dessa avtal och abbonemang. och det kostar en satans massa att ha allt..

//E. Jörnbring

Inläggets betyg
Svara Svara med citat