Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

starta redovisningsbyrå

Inlägg 1 av 3

2012-03-01, kl 11:40

alleo

alleo

starta redovisningsbyrå

Hej
Jag går just nu i tankarna att starta en liten redovisningsbyrå med andra småföretagare som kunder.

Behövs det några speciella tillstånd eller certifieringar för detta?
Jag har en ekonomiutbildning i ryggen och har jobbat med bokföring i ett mindre företag under drygt ett år.

Bör man vara med i några "föreningar" typ FAR eller så för att betraktas som seriös?

Många frågor, hoppas nån kan hjälpa mig.. =)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2012-03-08, kl 13:35

valuable

valuable

Det krävs inga tillstånd för att agera och verksa som redovisningskonsult.
Glöm bara inte att skaffa ansvarsförsäkringen.

Genom Far eller SRF kan man förvisso erhålla auktorisation efter uppfyllt kraven,
denna i sin tur är meningen att ge en viss kvalitetstämpel.

Dock finns det heller inga krav på att vara medlem i SRF eller FAR, skillnaden i slutändan är dock att som auktoriserad får du skriva bokslutsrapport medans som icke auktoriserad får du icke göra detta.

Min erfaranhet än så länge är att inga kunder har efterfrågat bokslutsrapporten. Så frågan är hur aktuell den kommer bli, ty det verkar vara så att inga banker efterfrågat detta dokument. Vilket till viss del var syftet.

Bankerna har i tidigare skeden nöjt sig med balans och resultaträkning/bokslutsrapporter vid invensteringar för enskilda firmor. Det synes fortfarande agera på detta sätt, även för små aktiebolag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2012-03-12, kl 12:50

alleo

alleo

Tack för svaret. Och tack för tipset om försäkring, det ska jag verkligen se till att teckna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat