Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Provision för Generalagent?

Inlägg 1 av 2

2012-02-29, kl 09:17

Xtrade

Xtrade

Provision för Generalagent?

Hej

Jag har sökt utan att kunna finna ett exempel på vad en generalagent inom klädbranschen kan ha för procentsats i ersättning på beställda ordrar (provison)
Självklart är det en svår fråga och det är mycket som spelar in beroende på vad generalagenten har för ansvar och vilka kostanader denna ska stå för.

Vi kan förutsätta att generalagentens största kostnad är marknadsföring inom sitt land.

Tacksam för svar

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2012-02-29, kl 21:36

Tomba

Tomba

Jag svarar utan att egentligen veta, men jag kan gissa.

För att få bli generalagent för en vara krävs en sak(andra saker med), att du kan omsätta tillräckligt mycket varor åt tillverkaren så att denne tycker det är värt att endast sälja genom dig i ett visst land.

Hur stort "vrid" är det på varan? alltså differensen mellan tillverkningskostnad och marknadsvärde i butik.
Är vridet lågt, blir nog procenten låg.

Om man ökar omsättningen mycket kanske man kan förhandla sig till bättre vilkor istället.

Kanske tillverkaren kan bära en större del av bördan på marknadsföringen, stå för transporten etc.

Nånstans har man väl skrivit ett avtal där man reglerat allt sånt.

Som sagt, jag bara spånar, någon annan som vet hur det ligger till?

//Tommy

Inläggets betyg
Svara Svara med citat