Inlägg 1 av
10
2012-02-15, kl 22:06
ge2012
Inlägg: 7
Har jag rätt att fakturera tillbaka?
Hej,
Ett företag har inte levererat beställda varor till vårt företag. Vi betalade vid beställningen. Då inget levererats har vi försökt få pengarna tillbaka i över tre månader nu utan resultat.
Har jag rätten på min sida om vi i vår tur fakturerar leverantören på summan vi betalt denne, eventuellt plus ränta?
Tacksam för svar / tips
Svara
Svara med citat
Inlägg 2 av
10
2012-02-16, kl 13:03
ge2012
Inlägg: 7
Ingen som vet hur man går vidare i ett sådant här fall?
Kan man kanske ta hjälp av ett inkassoföretag, då vi givetvis har orderbekräftelse och kvitto på betalning?
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 3 av
10
2012-02-16, kl 21:29
StealMyStyle
Inlägg: 38
Låter lönlöst att fakturera tillbaka, och sedan är jag inte helt säker på att det är ett okey tillvägagångssätt. Jag läser affärsjuridik, och vid sådana här tillfällen är det bäst att skicka vidare detta till kronofogden och be om betalningsföreläggande. Du har också rätt till dröjsmålsränta enligt riksbankens referensränta upphöjt med åtta procentenheter, om inget annat framgår av de papper du har på köpet. Du har även rätt att häva köpet när det gått sådan lång tid. Och i vissa fall har du även rätt till skadestånd om detta har orsakat problem och utebliven försäljning för ditt företag.
Steal My Style
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
10
2012-02-16, kl 22:26
ge2012
Inlägg: 7
Tack så jättemycket för svaret!
Ja, kanske kronofogden är bästa vägen att gå. Vi har aldrig hamnat i den här problemställningen tidigare med en leverantör, det känns lite bakvänt. Men man lär så länge man lever...
Undrar vilket datum som är korrekt att begära ränta ifrån? Betalningsdatum, 30 dagar efter vår betalning eller från datumet kravet blir registrerat hos KFM?
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 5 av
10
2012-02-16, kl 22:44
larsarenander
Inlägg: 1436
Polisanmälan kan vara ett annat sätt.
Lars
[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 6 av
10
2012-02-16, kl 22:49
StealMyStyle
Inlägg: 38
Du har rätt att begära ränta 30 dagar från den dagen betalningskravet gjordes, vilket kan räknas som dagen då fakturan skrevs och gavs till köparen.
Du har inte heller rätt att ta tillbaka varorna själv från köparen även om den inte har betalat. Kan vara bra att veta. (Så länge det inte står i något kontrakt att du har rätt att ta tillbaka varorna om inte betalningen fullföljts) Allt sådant måste gå via kronofogden. Mitt förslag är att du hör av dig till kronofogden. Köparen får ingen prick bara för att du gör det. Det är enbart om han när han fått brev från kronofogden inte hör av sig och inte betalar som betalningsföreläggandet blir godkänt, och då får han en prick. Men förhoppningsvis blir han skrämd av att få en betalningsuppmaning av kronofogden och då betalar sin faktura.
Tråkigt med kunder som inte betalar! Har varit med om samma sak. Fick betalt efter mer än 3 månader. Som litet företag blir det tungt att ligga ute med större pengar själv.
Steal My Style
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 8 av
10
2012-02-18, kl 12:28
StealMyStyle
Inlägg: 38
Jag tror inte att du kommer komma så långt med en polisanmälan. Sådan här fall kommer väldigt långt ner på prioriteringslistan. Tar du det till kronofogden kommer du fått eller senare få dina pengar eftersom att de gör en utmätning tillslut om personen vägrar betala.
Steal My Style
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 10 av
10
2012-02-18, kl 12:40
StealMyStyle
Inlägg: 38
Du har som sagt rätt att häva köpet och dessutom få skadestånd när ditt företag har lidit på grund av att ni inte fått er maskin. Och sen för att ens få tillbaka pengarna ni har betalat så skulle jag ha kontaktat kronofogden.
Steal My Style
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat