Inlägg 1 av 2
2011-11-26, kl 22:11
Enskild firma utan inkomst men utgifter
Jag startade nyligen upp en enskild firma. Jag ska nu boka in lite olika varuinköp som jag har gjort dels innan firman startades och dels efter den startades men innan den har blivit registrerad för moms. först undrar jag:
1. Hur gör jag med de varuinköp som gjordes innan firman startades? Alltså på vilket sätt bokför jag det? Jag har ju inte haft några pengar att ta av från firman här utan betalat själv.
2. De köp som är gjorda efter det att firman registrerades men innan den är registrerad för moms, hur bokas de? Eftersom firman ännu inte har ett korvöre och än mindre ett eget bankkonto att sätt in pengar på undrar jag hur jag ska bokföra detta.
Jag kan väl inte skriva det som egen insättning för jag har ju inte kunnat göra någon sådan eftersom det inte finns något företagskonto att sätt in pengar på? Och jag har betalat varorna med kontokort (mitt privata) då kan jag väl inte bokföra köpet som egen insättning till företagets kassa?
Eftersom jag ännu inte är registrerad för moms får jag inte dra av för moms, men ska jag änd bokföra momsen.
Extremt tacksam för svar!
Johanna
Svara Svara med citat