Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Firmabil - vad kostar det för mig och företaget?

Inlägg 1 av 2

2011-11-26, kl 17:57

snickarn

snickarn

Firmabil - vad kostar det för mig och företaget?

Har ett AB och ca 500kkr i kassan och funderar på att köpa ny bil.

Bilen som jag har tittat på är en VW Transporter Skåp 4M TDI DSG -10 för vilken dom begär 259.000 + moms.

Jag kommer att köra max 2500 mil/år i tjänst. Den privata användningen kommer att bli begränsad men kommer att överstiga den 10 tillfällen/100 mil/år som SKV medger. Kan jag genom att göra några "blindkörningar" och öka miltalet till 3000/år minska förmånsvärdet till 75%?

Förmånsvärdet är enligt SKV 5225:-/månad. Jag tar fn ut ca 24.000/månad brutto vilket ger mig ca 17-18.000 i hand.

Alternativen är:

1 - Ta ut pengar som lön ur företaget och köpa bilen privat och fortsätta ta ut 18,50/mil som jag gör för närvarande. Det känns som att denna lösning är dyrast men enklast att räkna ut.

2 - Företaget köper bilen kontant. Får jag i detta fall dra momsen på bilen?

3 - Företaget köper bilen via leasing. (20% förstahyra, 30% restvärde, 36mån 5,95% ränta)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2012-01-02, kl 16:11

Balansekonomi

Balansekonomi

Alternativ 1. Stå för bilen själv och ta ut 18,50 kr milen (skattefri del). När du kör så lite privat så lönar det sig inte att företaget står för bilen. Du får också en restskatt på mellan 18-20000 kr per år på förmånsvärdet.

Du får inte dra någon moms i företaget vid köp. När du leasar bilen får du dra halva momsen.

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat