Inlägg 1 av
5
2011-09-12, kl 12:47
Ragnhild
Inlägg: 5
Hur räknar jag ut pris på vara köpt i EU?
Hej!
Sitter nu och klurar på prissättningen av en produkt inköpt i EU.
Produkten har jag ej betalat moms för i Eu-landet eftersom jag har VAT-nummer.
100 kr i inköp och frakt.
Sen är frågan ska jag lägga på moms (för inköpet) i detta läget alltså 100 x 1.25 är 125:-
sedan 125 kr x mitt pålägg ex 40% som blir 175 kr.
Sedan moms igen 175 kr x 1.25 som blir 218 kr. säljpris 218.
Frågan är om jag verkligen ska lägga på moms två gånger på samma vara eller om den första momsen (ingående?) bara ska redovisas i bokföringen. Ja ni ser jag är helt grön på det här, men man måste våga. :-)
Tacksam för hjälp, hälsningar Lena
Svara
Svara med citat
Inlägg 2 av
5
2011-10-04, kl 21:32
PerÖberg
Inlägg: 1918
Lena, fel forum men jag svarar ändå för detta skall in under bokföring osv.
Ingen moms innom EU då lägger man INTE på moms när man tar in. Om du köper in en vara o är momsregad drar du ju av den momsen. Du räknar intern enbart priser ex moms. Sedan när du lagt på din marginal och innan du säljer vidare lägger du till momsen, på priset ex moms naturligtvis.
Du säger inte vilken produkt det är och vem du säljer till. Men 40% om du säljer till slutkund låter lågt. Du måste täcka dina kostnader, plus räkna med osålda produkter och returer och rea och ...
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 3 av
5
2011-10-05, kl 07:23
Ragnhild
Inlägg: 5
Hej Per!
Tack för ditt svar, mycket bra! Vad tror du är ett lagom pålägg på parfymer, som är det jag säljer till slutkund?
Mvh Lena
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
5
2011-10-05, kl 09:45
PerÖberg
Inlägg: 1918
Parfymer har lägre marginal än de flesta andra produkter.
Men du sätter upp en kalkyl i ett Exceldokument (eller motsvarande).
Inköpspriset skall in. Beräkna ditt genomsnittliga inköpspris (baserat p hur många % du säljer av de olika)
Hur många parfymer per månad du räknar med att sälja/ta in.
Multiplicera och har en inköpskostnad per månad.
Lägg till för eventuellt andra importkostnader som transporter mm, kostnad för att betala leverantören (t.ex. bankavgifter).
Nu har du din nettokostnad för dina varor.
Lägg till andra kostnader du har för ditt företag. T.ex. ev hyreskostnader / lagerkostnad, telefon, dator, hemsida, resor, bokföring, avgifter till din bank/lån/kredit mm, ev kostnader för revisor, för deklarationshjälp, osv och inte minst din kostnad för marknadsföring. Summera och lägg ihop med nettokostnaden för dina varor.
OBS, Lagerkostnad. Du har en kostnad för att du håller ett lager. Räkna ut ett genomsnittligt värde på lagret (Räkna med att du i genomsnitt har 65% av varorna i lager (beställer du varannan månad skall du räkna på dubbla månadsförsäljningen, men om du köper in 2 ggr i månaden halva, osv) , dvs att du tar ny leverans när du har 20% kvar plus lite till. Inköpsvärdet av 65% av lagret multiplicerar du med räntan du betalar till baken för ett lån - även om du inte lånat för detta är en beräknad kostnad för att ha kapital bundet i lagret). Obs att månadskostnaden är en tolftedel av räntan. Lägg in i föregående.
Hur många parfymer du säljer per månad, skriv in kostnaden för att skicka ut varorna. Lägg till nettokostnaden.
Du har nu en månadskostnad.
Nu skriver du in hur mycket du tar betalt för dessa per styck. Multiplicera med antalet du tänker sälja per månad. För parfymer multiplicera detta i sin tur med 0.9 för att dra av för att en del kunder inte betalar, för att du kanske tappar en flaska i golvet så den går sönder, för att det kan finnas andra fel osv. OBS summorna exklusive moms. (Momsen skall med i din analys hur mycket pengar du behöver, inte i en sådan här prissättningskalkyl.
Nu har du en månadsintäkt.
Ta månadsintäkten minus månadskostnaden. Dra av 30% av denna summa för skatter mm (lägre än skatt du betalar eftersom du säkert har fler avdrag du kan göra).
Nu har du hur mycket du har kvar i handen. För vissa nystartare som räknar första gången kan det hör rentav visa på ett minus.
Eftersom du har beräknat i ett Excelblad där du har kvar formlerna så kan du nu exprimentera genom att ändra antalet parfymer du säljer (ändra både inköp och försäljning), ändra genomsnittliga priset, kolla vad som händer om du minskar eller ökar dina kostnader som marknadsföring, lagerkostnad (genom att ändra intervall mellan importerna), osv.
Otroligt vanligt att nyföretagare inte får ihop det för att volymen är för liten. Dvs fasta kostnader för datorer, hemsida, resor, osv är större än vinstmarginalen per produkt. Om man ökar antalet behöver man kanske öka marknadsföringskostnaden också. Sedan kollar du vilket pris som fungerar för att du skall få det du vill ha och om det räcker för dig. Och om du tror att kunderna fortfarande köper på det priset. Ju högre pris desto mindre försäljning, tills priset är så högt att ingen köper, och tvärtom lägre pris ...
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 5 av
5
2011-10-08, kl 05:49
Ragnhild
Inlägg: 5
Hej Per!
Tack så jättemycket för att du svarat så ingående och lagt tid på det.
Nu ska det jobbas här! :-)
Hälsningar Lena
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat