Inlägg 1 av
5
2011-09-15, kl 18:38
meg
Inlägg: 1
Visst har du någon gång i ditt liv...
...behövt någon att prata med? Du kanske har genomgått en svår skilsmässa, någon nära har avlidit m.m. och du mår skit, men du vill inte vända dig till sjukvården där du blir införd i journaler. Du behöver helt enkelt bara en vänlig, opartisk medmänniska att prata med, bolla med och som lyssnar.
Visst skulle det väl vara bra att kunna ringa en vanlig människa. Jag tror behovet finns rejält och att det ökar i vårt samhälle. Så min idè är att öppna en sådan telelinje. Själv tror jag på idèn men det är alltid bra med andras åsikter så vad tror du? Mvh Meg
Svara
Svara med citat
Inlägg 2 av
5
2011-09-21, kl 10:25
PerÖberg
Inlägg: 1918
Du kan ha ett telefonnr som kostar extra så du får betalt direkt. Men hur når du ut, hur får folk reda på detta? Vem, efter en skiljsmässa eller dödsfall, kommer på att leta efter ditt nr?
Jag ser problem med marknadsföringen. Om man blir "erkänd" och folk innom socialen, sjukvården mm kan tipsa om dig kan det fungera, men ser inte hur du skulle kunna uppnå detta. Kanske du kan få avtal med en kommun .... men dels skall upphandlingar ofta konkurensutsättas, dels lättare för en ideel organisation än ett privat företag att få "gratis" marknadsföring.
Om du kan erbjuda tjänsten gratis men bli sponsrad eller ... kanske ....
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
5
2011-09-23, kl 10:45
megan
Inlägg: 2
Hej Per! Tack för svar. Tål att tänkas på din idè med kommuner/ landsting. Att nå ut till människor ser jag inte som något större problem.
Däremot att inte bli jämförd med diverse suspekta betallinjer, ser jag som det svåra.
Ha en trevlig helg
Mvh M
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 5 av
5
2011-09-23, kl 11:06
megan
Inlägg: 2
Hej Björn! Tack för svar.
Håller med dig om att kundvård är A och O i alla lägen...sekretess, tystnadsplikt mm. och det vare sig man arbetar i kommun alt eget.
Har kikat runt och det finns några stycken idèella telelinjer. Men två av den karaktär som jag funderar på, varav du nämner en av dom.
Framförallt är tanken att jag vänder mig till alla människor med alla former olika slags pratbehov. Men inte de med stort vårdbehov, som är diagnostiserade. Där har vi ju redan en relativt bra vårdapparat att vända oss till. Har inte tänkt att linjen ska vara en form av terpi eller liknande. Ingen vårdpersonal. Inga journaler. Det ska vara enkelt.
Olika perioder i vårt liv mår vi alla dåligt pga ev ex en skilsmässa, problem med tonåringar m.m. och vänder vi oss då till vården så behandlas vi som sjuka, fast vi inte är sjuka, vi har ex. ingen depression. Som 60-talets BB...mödrar och barn isolerades och behandlades som sjuka, man fick kika på bäbisarna genom en glasruta. I dag tycker jag att vi gör lite samma sak med livets vanliga plågor, skilsmässor, dödsfall. En skilsmässa...ja! då måste du gå i terapi, då är du deprimerad, ät de här tabletterna. Svårt att förklara hur jag tänker utan att det kanske missuppfattas nu. Men jag hoppas att du förstår mina tankar.
Begravningsbyråer kan vara något..you tube...bra tips som jag tackar för.
Ha en trevlig helg
Mvh M
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat