Inlägg 1 av 7
2011-03-29, kl 23:54
Testa mitt bokföringsprogram
Jag förespråkar jag alltid enkelhet för att minimera tiden med sådant som inte har med den egentliga syselsättningen att göra, vilket jag tycker bokföringen är.Innan internet försökte jag bokföra manuellt med dålig framgång. Jag lyckades efter något år att få tag på en förenklad bokföringsbok. Då började det fungera för mig. I den boken hade man tagit bort debet och kredit. I stället fanns utgift och inkomst osv. Det var bara sammanställningen som var svårförstådd.Efter ett tag fick jag tag på ett bokföringsprogram, Hansa 1 (minns inte namnet riktigt), det programmet använde jag i några år. Jag försökte förstå hur man bokförde då och då utan framgång. Jag använde exempel i manualen för att kunna bokföra. Det svåra var dock vilka konton som skall användas till vad för det framgick inte alltid i manualen. På den tiden fanns inga forum att fråga på.När jag stod mellan två programmeringsuppdrag började jag på skoj att programmera fram ett eget bokföringsprogram. Jag hade den förenklade bokföringsboken så jag förökte bygga programmetsstil på liknande sätt som den boken använde.
I flera år bokförde jag med det programmet.Återigen fick jag tid över och började fila på bokföringsprogrammet. En vän till mig sade att jag borde ge ut det. Men jag vågade inte för mina kunskaper i bokföring är bristfälliga. Så gick det som det gick, jag lärde mig mer om hur bokföringen fungerar (fast debet och kredit kan jag gå bet på ibland då jag aldrig använder det mer). Plötsligt stod jag där med ett program som var polerat för offentligheten. För ett år sedan gav jag ut första betaversionen och nu är jag uppe i 6:de betautgåvan. Det tar tid eftersom jag har mycket annat att göra.Det har varit en lärorik resa som nu börjar närma sig slutet = Skarp vesion!Det har laddats ner omk 800 ex men bara en handfull har gett kommentarer och de kommentarerna har bara varit omdömmen inte något om fel eller vad som bör ändras osv.
Det hade varit kul om någon testade programmet med medföljande kritik.www.firmabok.com Även manualen och hemsidan kan bli ansatt av kritik, det mår grejerna bara bra av.
http://www.firmabok.com
Svara Svara med citat