Inlägg 1 av
4
2011-08-29, kl 09:13
ErikaÅ
Inlägg: 4
Vilka papper ska jag använda som verifikat?
Jag har nyligen börjat jobba med bokföring och företaget har nyligen bytt bokföringsmetod till fakturametoden, använde den enklare metoden innan.
Men vilka papper ska jag sätta i pärmarna och märka med nummer som verifikat?
Jag har googlat och letat men tycker inte att jag får fram några tydliga svar.
Tydliga svar som kan tolkas av en nybörjare önskas ;)
Hälsningar Erika
Svara
Svara med citat
Inlägg 2 av
4
2011-08-29, kl 11:24
cperedovisning
Inlägg: 12
En verifikation är ett bevis på att affärshändelsen har inträffat. Exempel det kan vara erhållet kvitto, leverantörsfaktura, insättnings-/uttagsuppgift från bank, kopia av lämnat kvitto, kopia av kundfaktura, dagskassarapport och bokföringsorder (bokföringsorder är egen tillverkad verifikation. Används när ingen naturlig verifikation finns, t ex för rättelser av bokföring m m)
Caroline Engström
www.cperedovisning.com
CPE Redovisningsbyrå
417 29 Göteborg
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 3 av
4
2011-08-30, kl 07:57
ErikaÅ
Inlägg: 4
Jo det där har jag läst på alla möjliga sidor...
Det jag menar är när en faktura kommer så bokför jag den, ska pappersfakturan användas som verifikat i pärmen då? När jag sedan betalar fakturan vad sätter jag i pärmen då?
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
4
2011-08-30, kl 09:34
cperedovisning
Inlägg: 12
Du ska bokföra kostnad när faktura kommer, du behöver inte verifikationer när faktura betalas, det räcker med bank kontoutdrag. Du ska bara markera på faktura att den är betalat.
Caroline Engström
www.cperedovisning.com
CPE Redovisningsbyrå
417 29 Göteborg
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat