Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur bokför man likvida medel hos Bolagsverket?

Inlägg 1 av 3

2011-08-19, kl 19:22

grigo

grigo

Inlägg: 8

Hur bokför man likvida medel hos Bolagsverket?

Är det någon som vet hur man bokför likvida medel man har på ett depositionskonto hos Bolagsverket? Man kan som företagare öppna ett depositionskonto hos dem som har till syfte att fungera som konto för avgifter i samband med att man skickar in ärenden istället för att betala in avgifterna manuellt via banken. Bolagsverket drar alltså avgiften från företagets depositionskonto för ett inskickat ärende.

Medlen är ju företagets men finns alltså på ett depositonskonto hos Bolagsverket, men Bolagsverket är ju ingen bank och jag kan således inte skapa ett nytt 19-konto i kontoplanen, eller?

Hur bokför man detta?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2011-09-08, kl 23:54

mikaelgreen

mikaelgreen

Inlägg: 72

Det är nog inte så noga - ta ett lämpligt 16XX-konto (övriga kfr fordringar eller nåt). Om du vill kalla det ett bankkonto är nog inte heller det nödvändigtvis fel. Särskilt om du faktiskt kan få ut pengarna vid behov. Kontoklass 19 ska ju vara den mest likvida.

Account Factory - bokföring till fasta priser för små företag. Allt på webben. Gratis startuphjälp.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2011-09-09, kl 07:17

grigo

grigo

Inlägg: 8

Tack, jag körde på ett 19-konto som känns det mest naturliga då jag kan ta tillbaka pengarna när jag vill.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat