Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Avdrag för hyra av utrustning

Inlägg 1 av 9

2004-12-06, kl 09:52

username

Pernilla
Gustavsson

Avdrag för hyra av utrustning

Hej,
Jag jobbar på min privata dator och jag har hört att jag kan göra avdrag för detta. Alltså avdrag för hyra av utrustningen fastän att jag inte fakturerat detta till mina kunder. Säg att jag jobbat 10 timmar vid min privata dator i ett uppdrag, så skulle jag kunna dra av Xkr * 10 timmar. Är det någon som vet ifall detta stämmer och vad skulle isåfall vara rimligt att ta ut i hyra per timme? Och hur skulle detta bokföras?
/Pernilla

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2004-12-06, kl 17:12

username

Åsa
Sundeman

Hej Penello,

Tror att du är ute och cyklar vad gäller ditt "dataavdrag per timme". I en enskild firma är du företaget - och ett företag kan ju inte hyra en dator av sig självt. Givetvis skulle du kunna dra av kostnaden för hyra av dator, om du hyrde den av ett annat företag.

Jag misstänker av ditt sätt att skriva att du har ett nystartat företag, och vill göra så stora avdrag för din dator som möjligt. Av denna anledning ska jag försöka beskriva hur du kan föra över din personliga dator till din näringsverksamhet. Ett överförande av datorn är fördelaktigt, då detta minskar verksamhetens resultat och därmed ditt skatteunderlag.

Om du har en nystartad verksamhet kan du föra över din privata dator till firman och därefter göra avskrivningar på datorns marknadsvärde. Själva avskrivningen är en kostnad som påverkar företagets resultat (och det är på resultatet du betalar skatt) En dator skrivs normalt av på tre år. Observera att ingångsvärdet skall vara inklusive moms. Se till att få datorn värderad av en revisor eller fackman, på så sätt har du ryggen fri gentemot SKM.
Upplysningsvis kan jag bara berätta att inventarier du för över vid företagsstarten kallas övergångsinventarier.

Antag att du får din dator värderad till 6 000 kronor inklusive moms. Du bokför då den som en datorinventarie på konto 1250 och använder motkontot för egna insättningar 2018. Vid årets slut är det dags att skriva av datorn, du får då göra en avskrivning på 2 000 kronor (6000/3=2000). Dessa 2 000 kronor är en kostnad som kommer påverka resultatet negativt. Du krediterar då konto 1259 (ackumelerade avskrivingar datorer) och debiterar konto 7835 (avskrivingar datorer).

Obs är värdet av din dator lägre än 5 000 kronor kan du kostnadsföra hela beloppet på en gång. Använd kontot för förbrukningsinventarier i så fall.

Ledsen om svaret blev rörigt! Tror att detta svar även besvarar din andra fråga om digitalkameran. Observera att du bara kan föra över pryttlar du verkligen använder i företaget.

Hoppas detta var till någon hjälp.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2004-12-06, kl 17:26

username

Åsa
Sundeman

Glömde en sak...

Om du köpte datorn under det år, eller året före, verksamheten startades kan du ta inköpspriset som ingångsvärde på din övergångsinventarie. Du får då också lyfta momsen. I detta fall är inte beloppet inklusive moms som hamnar under inventariekontot, utan beloppet exkl moms. Momsen bokför du på kontot för ingående moms 2641

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 9

2004-12-06, kl 17:37

larsarenander

larsarenander

Att lyfta momsen på ett inventarie som man köpt privat ett år innan kan inte lyftas av Det är endast startkostnader och det har jag redogjort för tidigare. Bland annat start av företag.
Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2004-12-06, kl 19:05

username

Pernilla
Gustavsson

Tack för era svar,
Jag tror att jag förstår... Det är relativt nystartat företag och jag sköter bokföringen själv. Så snappar man upp ett tips här och var och det är svårt för en ovan att veta hur man ska kolla om det stämmer.
/Pernilla

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2004-12-06, kl 21:56

username

Åsa
Sundeman

Detta gäller för momsen (jag hade fel...)

Om du för över något från dig själv till ditt företag får du inte lyfta momsen. Alltså... på ingångsinventarier och ingångslager som du ägt privat får du inte lyfta moms. Detta är grundregeln.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 9

2004-12-07, kl 15:50

larsarenander

larsarenander

Det år du startar företag men ej fått reg. klar, det är då du får dra vissa momskostnader men det är bara begränsat antal inventarier samt rådgivning inför start. Då bör fakturan stå på det tänkta namnet.

Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2004-12-07, kl 19:19

foretagande

foretagande

Svaret är fel när det gäller avskrivningen. Det finns inget alternativ som tillåter avskrivning på tre år, endera är det direktavskrivning eller avskrivning under 5 år.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2006-02-13, kl 10:01

username

Borttagen
medlem

Ställer frågorna i en gammal tråd och hoppas det finns någon som lyssnar :o)

1) Om ingångsinventarierna är mindre än ett år kan jag då bokföra dem efter anskaffningsvärdet eller ska jag ändå få en bedömning av marknadsvärdet gjord?

2) När jag för över ingångsinventarier från hobbyverksamhet till enskild firma, vilket vilket motkonto använder jag då? 2018 "Egen insättning" eller något annat?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat