Inlägg 1 av 2
2011-08-02, kl 18:50
Oenigheter angående faktura
Hej allihop,
Tänkte passa på att skriva mitt första inlägg här. Som lite bakgrundsfakta kan jag säga att det företag jag driver är en enskild firma. För ett tag sedan fick jag en förfrågan från ett aktiebolag med fyra anställda om att leverera en tjänst och lite delar till dom. Vi kom överens om priset via telefon och jag utförde tjänsten samt levererade delarna och kunden är nöjd. Gällande betalning blev jag ombedd att skicka en faktura "enligt mina vanliga rutiner".
Sagt och gjort, jag skickar en faktura med 14 dagars betalningstid precis som jag alltid gör. 14 dagar passerar och ingen betalning sker, jag försöker kontakta aktiebolaget utan framgång och bestämmer mig för att skicka en påminnelse (med brev) efter 4 arbetsdagar. Det går ytterligare 4-5 dagar och ingen betalning sker.
Jag kontaktar företaget igen utan framgång. Efter ytterligare 3 dagar får jag tag på den som äger företaget genom att ringa hem till honom. Han brusar då upp och säger att fakturan jag skickat till dem är "olaglig" eftersom dom inte fått 30 dagar på sig att betala och således kan skita i att betala eller göra en utbetalning när det passar honom. Jag blir dessutom underrättad om att jag måste följa DERAS rutiner... Ehm..
Nu är inte jag någon jurist, men det finns väl ingen lag som säger att det är olagligt att ge kortare betalningstid än 30 dagar? Jag tolkar det här som om §49 i köplagen bör gälla? Dvs. om inget framgår av avtalet ska köparen betala när säljaren kräver det? I det här fallet 14 dagar vilket jag tycker är en skälig tid och dessutom väldigt vanligt inom min bransch.
Köparen hade från början tänkt betala ut mina pengar efter 30 dagar men har nu surnat till och jag förstod det som att jag kanske måste driva det rättsligt för att få betalt nu när jag citat "varit jobbig och oprofessionell".
Jag tycker för övrigt att det är otroligt konstigt att dom anser fakturan vara olaglig/felaktig och sedan inte bestrider fakturan eller ens kontaktar mig för att påpeka detta. I mina icke-juristögon har man då accepterat fakturan, men vad säger den rätta juridiska tolkningen om detta?
Vad tycker ni andra, vad bör jag göra och vad gäller egentligen?
Tänkte passa på att skriva mitt första inlägg här. Som lite bakgrundsfakta kan jag säga att det företag jag driver är en enskild firma. För ett tag sedan fick jag en förfrågan från ett aktiebolag med fyra anställda om att leverera en tjänst och lite delar till dom. Vi kom överens om priset via telefon och jag utförde tjänsten samt levererade delarna och kunden är nöjd. Gällande betalning blev jag ombedd att skicka en faktura "enligt mina vanliga rutiner".
Sagt och gjort, jag skickar en faktura med 14 dagars betalningstid precis som jag alltid gör. 14 dagar passerar och ingen betalning sker, jag försöker kontakta aktiebolaget utan framgång och bestämmer mig för att skicka en påminnelse (med brev) efter 4 arbetsdagar. Det går ytterligare 4-5 dagar och ingen betalning sker.
Jag kontaktar företaget igen utan framgång. Efter ytterligare 3 dagar får jag tag på den som äger företaget genom att ringa hem till honom. Han brusar då upp och säger att fakturan jag skickat till dem är "olaglig" eftersom dom inte fått 30 dagar på sig att betala och således kan skita i att betala eller göra en utbetalning när det passar honom. Jag blir dessutom underrättad om att jag måste följa DERAS rutiner... Ehm..
Nu är inte jag någon jurist, men det finns väl ingen lag som säger att det är olagligt att ge kortare betalningstid än 30 dagar? Jag tolkar det här som om §49 i köplagen bör gälla? Dvs. om inget framgår av avtalet ska köparen betala när säljaren kräver det? I det här fallet 14 dagar vilket jag tycker är en skälig tid och dessutom väldigt vanligt inom min bransch.
Köparen hade från början tänkt betala ut mina pengar efter 30 dagar men har nu surnat till och jag förstod det som att jag kanske måste driva det rättsligt för att få betalt nu när jag citat "varit jobbig och oprofessionell".
Jag tycker för övrigt att det är otroligt konstigt att dom anser fakturan vara olaglig/felaktig och sedan inte bestrider fakturan eller ens kontaktar mig för att påpeka detta. I mina icke-juristögon har man då accepterat fakturan, men vad säger den rätta juridiska tolkningen om detta?
Vad tycker ni andra, vad bör jag göra och vad gäller egentligen?
Svara Svara med citat