Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Renovering som företagsidé

Inlägg 1 av 9

2011-07-28, kl 15:37

Bibbzter

Bibbzter

Inlägg: 6

Renovering som företagsidé

Hejsan.

Jag har länge funderat på att renovera upp hus för att sedan sälja vidare för en lite vinst.

Det känns lite riskabelt i denna ekonomi men om man hittar rätt hus tror jag fortfarande att man kan gå med vinst eftersom det alltid kommer finnas behov av boende.

Det jag undrar är hur man skulle finansiera detta och hur man skulle kunna bedriva det som ett företag?

Hur vänder banken sig till att låna ut pengar för ett projekt av detta slag? Måste jag gå in med eget kapital so i ett vanligt privat husköp eller bedömer banken risken av lånet baserat på huset och dess potential av att generera pengar?

Vart börjar man i för ände? Går man till banken först och säkrar ett lån eller hittar man huset först och går till banken sedan?

Just nu är jag arbetslös och jag och min fru har inget eget kapital att lägga själva men vi har kunskap i projekthantering & ledning, design och andra kunskaper som kan vara bra vid just ett projekt av detta slag. Vi är även ganska händiga och drivna och tänker göra en hel del av grovjobbet själva.

Drömmer jag eller finns det en möjlighet att kunna göra detta utan några egna pengar? Vi skulle eventuellt kunna låna ett litet kapital av familj och vänner.

Vad är de största hindren man behöver ta sig över?

Tack för er tid!!

Christian

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2011-07-29, kl 09:15

AndreasJohansson

AndreasJohansson

Inlägg: 25

Hej,

Skall försöka svara på dina frågor. Finansiering funkar helt enkelt så att du får investera pengar, t.ex pantsätta hus, lägenhet, bil m.m om du inte har pengarna, annars får du spara varje månad tills du har ett belopp som behövs. Eventuellt att du hittar en person som vill investera pengar i ditt företag, men oftast vill investerare investera i företag som redan är igång(med en mindre kundbas) och har potential men där pengar tryter för att kunna ta nästa steg.

Om du lånar pengar från banken, så får du vara beredd på om allt går i stöpet så får du pantsätta hus, bil och andra saker som möjligtvis är i värde.

Att ni båda är arbetslösa kommer tyvärr betyda att banken inte vill ge ut lån, då ni inte har råd att betala kostnaderna varje månad, när ni exempelvis renoverar. Jag gjorde en mindre renovering på mitt nyinköpta hus, och detta tog 1½ månad, och då höll jag på varje dag/kväll, så ni måste ha någon grund där banken ser att ni har t.ex efter banklån m.m har cirka 10 000 kr kvar på kontot.

Att du drömmer är väl kanske att ta i, men nån av er två, borde skaffa ett heltidsjobb, så ena personen satsar fullt på erat företag, och den andre bringar in pengarna.

Att låna pengar från familj och vänner avråder jag dig att göra, man skall ALDRIG blanda in pengar med ens vänner och familjer, om ni inte av ger en viss procentuell ägarskap på företaget, men som sagt, jag avråder att ni använder er av familj/vänner.

Största hindret är tyvärr pengar för er, för att renovera behöver ni ett stort startkapital, exempel:

Badrum: ca 140 000 (Inräknat man tar in en firma som gör det, då det är våtutrymme så krävs det certifikat, och detta är räknat INNAN rotavdraget, man får max utnyttja 50 000 kr i rotavdrag per person)
Kök: 30 000 - 50 000 (Då är det lite billigare variant av t.ex IKEA som går på 30 000 kr)
Vardagsrum: 5000-10000
Sovrum: 5000
Sovrum2: 5000
Hall/Entre: 5000

Här är bara lite exempel vad de kostar, och då räknar jag med tapeter, golv, färg i rummen i priset, så på ett litet mindre hus så behöver ni cirka 240 000 minst, för vad händer om erat rotavdrag nekas? Då måste ni ändå kunna betala för er.

Kontakta mig på andreas(at)privus.se om du undrar något.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2011-07-29, kl 11:29

Bibbzter

Bibbzter

Inlägg: 6

Tack för svaret.

Min fru jobbar heltid men det är ett vikariat fram till Maj nästa år. Hon får ca. 20000kr ut och vi klarar oss på ca 10000kr i månaden om vi lever som vi brukar eftersom vi inte är några storkonsumenter. Om vi sen skulle bo på plats i huset vi renoverar skulle vi ju kunna dra bort ca 4000kr till på vad vi behöver leva på så då skulle det bli 6000kr som vi behövde själva och ca. 14000kr i månaden vi skulle kunna lägga på renoveringen.

Om man skulle köpa ett hus och renovera, skulle man kunna börja med de mindre kostsamma sakerna och sedan omvärdera huset för att ta ut ett nytt lån för att renovera det som kostar lite mer? Alltså börja med sovrum och vardagsrum för att sist gå på badrummet om det behövs?

Bygga altan och uterum etc. är väl inte något jättedyrt som kan driva upp värdet på ett hus? Eller?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2011-07-29, kl 12:32

AndreasJohansson

AndreasJohansson

Inlägg: 25

Hej,

Jag läste det som att både ni var helt arbetslösa därav mitt svar. Det som får upp värdet mest i HELA huset är snyggt stiligt badrum och kök. Det är detta folk 90% av gångerna kollar på, för de andra rummen kan man enkelt själv fixa upp, så om ni vill trissa upp priset, så hade jag nog hellre fokuserat på detta om ni är ute efter göra snabba affärer.

När detta är ordnat, så tar ni hem 2-3 mäklare som gör en ny värdering av huset, se till att du tar mäklare som erbjuder en värdering gratis.

Vill gärna lägga till med att detta kan du göra utan vara ett företag, vet flera personer som gör såhär på sin "fritid".

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2011-07-29, kl 12:50

Bibbzter

Bibbzter

Inlägg: 6

Ok. Så det spelar inte någon roll om man gör det som privatperson eller genom ett företag?

Och hur vänder sig banker till att min fru bara har anställning i knappt ett år? Det finns möjligheter till förlängning och dom har pratat om utökad tjänst men inget är säkert.

Tar banken hänsyn till att vi vill renovera och sälja innan vikariatet tar slut?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2011-07-29, kl 13:09

AndreasJohansson

AndreasJohansson

Inlägg: 25

Generellt gillar inte banker kortsiktiga lösningar det skall jag inte sticka under stolen med, för då tjänar dem inte på erat lån utan dom vill att de skall vara långsiktigt.

Tänk också på att nuförtiden så måste man inneha 15% i handpenning, och banken lånar INTE ut detta längre som de gjorde förr och eftersom det är hus som ni vill renovera, så behöver ni allt från 150 000 - 300 000 i handpenning beroende på vad för prisklass ni strävar efter.
För exempelvis, köper ni ett hus en bit utanför städer och renoverar kök/badrum för cirka 150 000kr, så kommer detta inte synas lika mycket i vinsten. Om man kollar på hemnet, så finner man stora 150+ kvm hus fullt renoverade som ser helt underbara ut, men de får knappt 1,5 miljoner för det, de har nog inte med renoveringen inräknat, tjänat så mycket på att sälja det, utan hade detta hus varit placerad nämre en större stad, så hade man varit i 3 milj prisklassen, så det måste ni också ha i åtanken.

Men det ni går in i är en riktig riskfylld marknad och allt handlar egentligen om ren tur att de finns en köpare som är redo att budgiva mot en annan.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2011-07-29, kl 14:36

Bibbzter

Bibbzter

Inlägg: 6

Jo vi är fullt medvetna om att det blir allt svårare och svårare att sälja hus och därför kommer vi inte satsa på detta förrän och om vi hittar ett centralt hus med stor potential där man kan fixa upp mycket med lite resurser.

Självklart är det viktigt att det finns en köpare när man ska sälja och helst då fler än en :) Därför tror jag vi kommer satsa på att göra något lite mer unikt om vi satsar på detta. T.ex. ett inglasat rum med öppen spis eller kamin. Något som gör huset unikt och står ut från andra hus. Min fru är grafisk formgivare och jag har studerat liknande saker så vi är mycket medvetna om designen och hur man effektivast planerar upplägget och gör saker behagliga för ögat :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2011-07-29, kl 14:40

AndreasJohansson

AndreasJohansson

Inlägg: 25

Absolut! Jag hoppas du fått bolla lite tankar hur som helst, och att ni kanske får detta att rulla. Lycka till hur som helst! Och hoppas det jag skrivet inte haft för negativ inverkan, utan är ute mer att svara ärligt.

Jag skrev ett privat meddelande till dig om en helt annan sak, ta en titt!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2011-07-29, kl 15:57

Bibbzter

Bibbzter

Inlägg: 6

Man måste ju vara grundad och verklighetsbaserad så det är bara positivt att få lite feedback :) Tack så mycket!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat