Inlägg 1 av 3
2011-07-28, kl 12:25
Lägenhet, ett rum för företaget?
Hej,
Ska flytta nu och tänkte då genast att ett rum behövs för vårt företag (vi kommer skaffa kontorslokaler m.m. om ett par år), men tills dess behöver jag ha ett rum på cirka 12 m2 till företaget för hyllor och 2 st datorplatser.
Jag bor med flickvän, och tänkte att en 2:a (lägenhet) passar oss perfekt. Men om man tar en 3:a istället, av samma lägenhetstyp (i exakt samma trappa), blir det 3 143 kr dyrare att bo i en 3:a.
Kan jag då ta ut dessa 3 143 kr på företaget direkt? Utan att behöva betala arbetsgivaravgift m.m. för att låta mig själv betala hyran? Det är ju ett utrymme som enbart används av företaget.
Hur fungerar detta? Vore tacksam om någon kunde förklara allt kring detta, behöver man upprätta kontrakt mellan företagsansvarig och mig? Något man ska tänka på? Ska något beskattas? Hur bokförs det?
Totala hyran är på 9 000 kr. (för en 3:a då)
Seriösa svar uppskattas!
Ska flytta nu och tänkte då genast att ett rum behövs för vårt företag (vi kommer skaffa kontorslokaler m.m. om ett par år), men tills dess behöver jag ha ett rum på cirka 12 m2 till företaget för hyllor och 2 st datorplatser.
Jag bor med flickvän, och tänkte att en 2:a (lägenhet) passar oss perfekt. Men om man tar en 3:a istället, av samma lägenhetstyp (i exakt samma trappa), blir det 3 143 kr dyrare att bo i en 3:a.
Kan jag då ta ut dessa 3 143 kr på företaget direkt? Utan att behöva betala arbetsgivaravgift m.m. för att låta mig själv betala hyran? Det är ju ett utrymme som enbart används av företaget.
Hur fungerar detta? Vore tacksam om någon kunde förklara allt kring detta, behöver man upprätta kontrakt mellan företagsansvarig och mig? Något man ska tänka på? Ska något beskattas? Hur bokförs det?
Totala hyran är på 9 000 kr. (för en 3:a då)
Seriösa svar uppskattas!
Svara Svara med citat